|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag har hört att om man lastbilsregar bilen så ska man kunna komletera med en turbo?? vet ej om det är sant med det stog i bilsport.. hur lastbilregar man sin bil??? går det göra med alla bilar eller bara med vissa.. Iron M/// | |
|
Enligt www.bilprovningen.se! Ombyggnad av personbil till lastbil För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande: Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort. Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd. Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas. Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan. Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas. Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 770:- vägning 250:- För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren. För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak. En vanlig "Sedan" kan även klassas som lastbil om den är 4-dörrars och det främre lastutrymmet lätt kan nås genom bakdörrarna utan att lastförskjutningsskyddet inkräktar på öppningen. Båda utrymmena måste ha bindöglor. Om bilen är utrustad med sidokrocksydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade. För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. T.ex. bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell. För lite större bilar typ Vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare. Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan. I Vägverkets bestämmelser om lastsäkring RF 12-02 refererar man, för fordon med totalvikt av högst 5000 kg, till SS 2562 som är ett ytbelastningsprov som utförs med en kvadratisk provkropp 50X50 mm och med en kraft som beräknas enligt formeln F = 0,3 X Q X 9,81 där F= tryckkraft i N och Q = fordonets max last i kg. * SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB. Tfn. 08-555 523 10. Eller beställ via www.sisforlag.se _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Jag känner inte till några dispenser för motorombyggnader just för lastbil, men jag ska kolla upp det för säkerhets skull... Ett tips är att mycket av det som står i Bilsport när det gäller besiktningar och Bilprovningen ska man ta med en nypa salt. Några av de bilarna som sägs ha "glidit genom Bilprovningen med blankt papper" har aldrig varit besiktade över huvud taget... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
det lätt inte roligt det där med rega om till lättlastbil.. nu när besiktnings kungen har varit här kan man ju passa på och fråga är det möjligt att bygga om med turbo och få den godkänd??? Iron M/// |
|
|
Det låter krångligare än vad det är att lastbilsregistrera en personbil, kortfattat tar man bort baksätet, monterar ett lastförskjutningsskydd och lastsäkringsöglor... Det är möjligt att registrera ett turbobygge, men definitivt inte lätt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
har du inga tipps på hur man kan få igenom de då.. kollade du upp om det var några motor dispanser för lät lastbil?? Iron M/// |
|
|
Vad jag vet så behöver man inte ta bort hela baksätet. Det är väl vissa % av lastutrymmet som måste vara "bakom" last nätet. Jag har en polare som lastbilsreggade en AUDI 100 med 3sittplatser han fick bygga ett vinklat galler men det var godtjänt av SBP / Andreas |
|
|
iron m///: Nej, jag har inga tips. Du får lugna dig lite tills jag är tillbaka på jobbet och har tillgång till regelverket! Andreas Johansson: Dessa reglerna gäller inte för en vanlig personbil. Har din kompis fått bilen godkänd så är det en miss, tur! För bilar av större modell, buss eller van kan man göra så... Förutsatt att det blir minst 1700mm kvar bakom lastförskjutningsskyddet kan detta placeras bakom baksätet, och därmed ge fler sittplatser, vinkeln får då vara högst 20 grader på lastförskjutningsskyddet. Blir det mindre än 1700mm kvar måste lastutrymmet bakom lastförskjutningsskyddet i storlek minst motsvara utrymmet i övriga kupén. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
okey.. då får vi se hur det blir på måndag om du nu inte skall underkäna en massa bimmers på jobbet.. : ) en tanke bara alla j**la volvo bilar verkar gå att få igenom med alla möjliga motorer ocg utrustning.. Iron M/// |
|
|
Besikta några "bimmers" ska jag väl, men jag hoppas naturligtvis på att slippa underkänna någon! Det är betydligt lättare att besikta en modifierad Volvo ja, det stämmer! Men å andra sidan, hur kul är det att köra trimmad Volvo? Då kör jag hellre en original BMW! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
men hur f** kan det vara enklare att få igenom en volvo då... det är ju fusk Iron M/// |
|
|
Det har i alla fall inte med Bilprovningen att göra. Det är ju upp till varje tillverkare att sätta gränserna för sina bilar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
När kommer vi att ha samma regler som Tyska TUV? Då behöver man ju inga papper från BMW, eller? I Tyskland måste man ju ha papper på varenda liten modifiering, men från andra sidan så går ju det mesta att besiktiga oxå. Tex. e30 med V12'a, hur go e den? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Den e bra gó den. =) Skulle själv vilja dra ihop ett sånt bygge, men det svenska regelverket sätter ju än så länge stopp... ------------- Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
Enda lättnaderna för motorombyggnader i lastbil är avgaskraven om lastbilen har en totalvikt på över 2500kg, så det är ingen större skillnad, sorry... Det har gått en 316 compact med V12:a i Sverige helt lagligt, importerad som flyttsak. Det sista jag hörde om den var att den blev stulen här i Malmö... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Slimm! Prova med att bygga om bilen och regga in den som ombyggt fordon! Har funkat för flera andra, så det funkar nog för dig också bara man vet vad man ska göra! Dock är det lite mer kostsamt, men vill man så går det! Besök Länk och beställ handbyggarboken eller låna den gratis på Biblioteket! Där finns det mycket bra info om vad man får göra och inte får göra! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Då handlar det inte om ombyggt fordon, då blir det ett amatörbyggt fordon! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Mister Jeppe! Beror inte det på hur mycket man bygger om? Jag ska nog ta och läsa på lite igen, så jag kommer ihåg rätt om vad jag svammlar om =) _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
jesperado kommer du med några tipps om hur man kan få igenom ett turbo bygge????? en bil från 87-90.. en fråga till.. kan man besiktiga bilen med bur i?? ha hört att det inte gå Iron M/// |
|
|
Det går utmärkt att typa bilen med bur, däremot kanske man inte får ha passagerare i baksätet beroende på hur buren ser ut. För att få igenom ett turbobygge när vi snackar BMW är svårt om bilen är nyare än -75 eftersom det då krävs intyg från BMW och de brukar inte vara speciellt samarbetsvilliga. Detta har dryftats i minst 100 trådar vid det här laget. *sök*! Ombyggt fordon kan funka, men då är det 100kw/1000kg som är begränsningen. Kiip Spiiding! |
|
|
Någon som har koll på hur länge man måste bo utomlands eller äga bilen utomlands för att man ska kunna få in en bil som flyttgods ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.