|
|
|
|---|---|
|
Tjenis! har ytrost i hjulhusen, lite lite i dörrgången samt lite småfläckar som är tidigare lagade...vill nu fixa detta....det är nämnligen så i hjulhusen (precis i den bockade kanten) att lacken har släppt på sina ställen, men det är inte rost överallt! tvärtom, mycket lite rost, men lacken har släppt...räcker det om man slipar ner allt och skaffar sån färg på bmw och sen målar hela den kanten, funkar det eller måste man lacka om hela skärmen? vilket sätt är det bästa att slipa ner på, jag vet att blästring är bäst, men jag har inte tillgång till det..kan man slipa med sandpapper? (det är inte så mycket ytrost) går det? även om det tar långt tid...slipmaskin, typ black&decker mouse? HJÄLP, vill ju ha pärlan i absolut glidarskick :) "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk | |
|
skall kanske säga att jag har lite rost vid kromlisten vid fönsterrutan bak på passagerarsidan...antar att man måste ha av listen för att få bort all rosten..hur får man bort listen, och är den svår att få på igen? bända med skruvmejsel? "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
tja slipa medsandpapper går bra,se dock till att slipa lite utanför där du kan se rosten eftersom det kryper under lacken lite så slipa tills du kommer till frisk plåt som ej har börjat rosta,ta sen ordentligt med rostskyddsmedel. Listerna vet inte jag hur du får bort,kanske någon annan här vet eller hör med närmaste BMW verkstad dom kan säkert hjälpa dig med detta. Lycka till med pärlan då ;) Mvh Ricke |
|
|
ok....skall ta och göra det! det är bara ytrost än så länge, så bäst att det medans man fortfarande kan! ang. rostskyddsmedel...om jag slipar plåtrent, räcker det inte om jag grundar och sen slänger på den färgen som jag skall ha (i mitt fall Alpinweiss) eller skall man ha rostskyddsmedel också ? "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Använd zinkprimer att grunda med, den har det bästa rostskyddet. I skärmkanter tycker jag att du skall lägga ett slitlager med body innan du lackar med Alpinweiss. På ställen som inte syns kan du ju också passa på att lägga lite rostskyddsvax utanpå lacken för att få bästa skydd. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
J.L: det låter inte fel, men var får man tag i body resp. zinkprimer? typ färgaffär? "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
| Vet någon om det finns någon bra nätbaserad rostlagningskurs att tillgå? Har också lite rost på min E30 som jag borde ta hand om i vår.... | |
|
vet inte hur bra denna är som guide, men där står iaf förklarat grunderna! Länk "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Bmwfreaken: Tack! Den beskriver i alla fall grunderna. Jag lärde mig iaf lite på den.... Hur bra kan man egentligen få det (som amatör) utan att lacka om hela hela delen? |
|
|
wolv: det hänger på hur bra du applicerar den nya färgen....om du har sprayat ngt innan så vet du att många små, tunna lger blir bäst.....sen så får man ta att det skiljer lite i färg mellan dom nylagade ställena och originallacken p.g.a mattning av orig. lacken...men iochmed att jag har såpass små ställen (max 3x3 cm) så räknar jag inte med att det syns förräns på nära håll....sen skall jag vaxa och polera bilen lite senare, framåt våren så då jämnar nyarnsskillnaderna kanske ut sig lite mer. "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Har man dock en vit bil som du bmwfreaken så är det ju lättare att få väldigt lite färgskillnad..... Färg har dom flesta stora macker.Annars så finns det ju mekonomen,BMW m.m Mvh Ricke |
|
|
Ricke: jo det är sant, men samtidigt är det ju inte bara en vanlig vit färg, utan Alpinweiss är lite mer krämig....skall höra med BMW vad dom tar..... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Alpinweiss lacken får du nog gå till BMW för att få tag i. Zinkprimer och body osv. finns garanterat på Mekonomen eller andra biltillbehör företag. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
| Jag behöver inte tillägga något speciellt, bara följ bara j.l och rickes råd. Slipa plåtrent, rostskydd och om det blir ojämnheter i plåten så spackla lite och sen måla. | |
|
Jag köpte alpinweiss av "min" lackerare... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.