|
|
|
|---|---|
|
Hejsan vore glad om någon kunnig person kunde ge lite tips och råd utöver de vanliga (Länkarmar, skeva skivor o.s.v) Kanske är en perfekt i övrigt och att det bara är detta som är problemet. Är intresserad av allt annat som kan vara kul att veta, är ni nöjd med bilen o.s.v Mvh Magnus | |
|
Det svåraste är väl att nöja sig med att det faktiskt är en 318. Dvs att inse att sänkning, större fälgar, dubbla utblås etc kostar pengar, om man vill försöka få den att se ut som nåt den inte är. Annars är det en bra bil, men det är rätt stor skillnad mellan 118-hästarsmotorn och den nyare 143-hästarn. Den klenare motorn är inte på nåt sätt svag, men som sagt skillnaden är ändå rätt stor. Provkör, det är det enda rådet. Och var kritisk. Och se till att köpa av en handlare så att du får nån sorts garanti. |
|
|
Är jätte nöjd med min 318. Tycker motorn är smidigare än 320 av samma årsmodell. Den är mkt piggare än man kan tro. Så det räcker till för mig ialla fall. Plus att man får pengar över till lite annat skoj som fälgar m.m. Men det e klart vill man vara först iväg vid rödljusen så kanske man skall satsa på en 328 eller ännu värre. Om man nu tycker det är det viktigaste! Hur som helst så e jag jätte nöjd med min, och har inte haft några som helst problem med den. |
|
| Instämmer i utlåtandet om motorn, den 150-hästars 320 som såldes då har ungefär samma maxvrid som 118-hästarn, och jag tycker åxå att den klenare motorn är trevligare i valet mellan dessa två. | |
Sehlis |
Som de tidigare talarna så är även jag supernöjd med min 318. Jag har kört ca 10 000 mil sedan den var ny 1999. Det enda strulet jag har haft har varit termostaten + 3st H7 lampor som slutat lysa. Det tycker jag är suveränt bra med tanke på vad som står på forumet ibland. Bensinsnål är den också även om den nya sägs vara ännu snålare (0,79 mot 0,74 l/mil). Jag funderar på att köpa en ny touring och det blir säkert en 318 bara för att den förra har gått så bra plus att E46 är sista bilen innan Chris Bangaren kom in i leken :o) |
| Ja grabbar det är bara att tacka för tipsen, har läst en massa tester och har inte hittat något negativt egentligen. Så det blir nog en BMW ändå till slut. | |
| När det gäller motorstyrka så ska det som skrivs på forumet tas med en nypa salt! Uppenbarligen är det bara sexor större än tre liter som gäller. Gärna konverterade til överladdning... 318i har en behaglig karaktär. Prestandan räcker till normal körning. Jag har själv ägt en 318 -00. Jag kommer inte ihåg alla fel men speciellt hög kvalitet var det inte. Vattenläckage in i kupen var förekom. elhissmotorerna fick bytas ut på grund av missljud. Likaså farthållaren. Däcken slets snett på grund av felaktig hjulinställning från fabrik. AC:n slutade fungera på grund av defekt kablage från fabrik.Motorn led av otrevliga vibrationer kring det kritiska varvtalet. Termostaten gick sönder. Katalysatorn byttes ut på grund av skrammel. Bilen byttes ut på grund av förbannad ägare... Min bror har också ägt en 318. På den fick termostat, spindelleder, bakvagnsbussningar och skivor bytas ut. Tillägas bör att inga av bilarna hade gått särskilt långt när de såldes. Jag vet ej ifall dessa två bilar representerar snittet av 318-beståndet. Min 318 var antagligen ett måndagsexemplar. | |
|
Jag tror tyvärr att det inte rörde sig om måndagsexemplar. Jag har tidigare försökt ta upp lite trådar om bristande kvalitet på E46 kontra t.ex. vissa japanska bilar och även E39 men ständigt blivit överröstad av de mest skiftande argument, t.ex. - Felen måste vara specifika för just 318, det är ju en helt annan bil om det sitter en sexa under huven (sic) och då är ju kvaliteten på topp... - Är andra bilar så mycket bättre då? - I jämförelse med BMW´s körglädje (som naturligtvis bara återfinns i bilar med sexa) så är felen inget att tala om, även solen har fläckar... De direkta problem jag råkade ut för var: skrammel i sidorutorna (pga elhissmotorer?) radio (goodwill) termostat (goodwill) länkarmar (fick betala arbetet o hjulinställning, materialet gick på goodwill, men ändå) bromsskivor och styrledsskiva cd-spelare som inte matade ut skivorna helt (garantin gått ut) klonk i bakvagnen (åtgärdades inte) Dessutom tycker jag att den är rätt bullrig, man hör mycket vägljud, men som nån sa i en tråd, det gäller nog bara 318, modellerna med en sexa under huven är ju bättre isolerade... (Man tar sig för pannan) etc etc. Därav mitt råd att köpa av en handlare. Jag skulle ALDRIG köpa en E46 av en privatperson, såvida jag inte fått chansen att provköra bilen i en månad. |
|
| De första e46:orna ( -98, -99) var det särskilt mycket problem med. Själv fick jag byta bakaxelklump, stolsvärme, bromsskivor farthållare samt få fönsterhissar justerade. Detta skedde under första året. Under andra året fick jag byta länkarmar och bromsskivor igen samt laga en trasig styrservo. De sista 1,5 åren innan jag bytte till min nuvarande e 46:a gick bilen prickfritt. Min nuvarande har under det dryga år jag kört bilen också gått prickfritt. Vad har jag lärt mig? Jag kommer aldrig mer att köpa en ny bilmodell under de första årgångarna för att vara säker på att undvika få bilen stående för service för diverse barnsjukdomar. Tilläggas kan att allt bytts kostnadsfritt. | |
|
Resonemanget håller men är nog tyvärr inte enda förklaringen när det gäller E46. En arbetskamrat hämtar på måndag sin nya 330, den förra köpte BMW tillbaka efter allt strul (och det var inte måttligt med strul) då den stått på verkstad nästan mer än den varit i drift och den bilen är inte ens ett år gammal. En uppsjö av fel, vissa vanliga, andra för BMW helt oförklarliga. Sen kan jag ändå inte låta bli att tycka att det är svagt av BMW att släppa en model som man måste hålla sig undan de första två-tre årsmodellerna av. Har det alltid varit så med andra BMW-modeller? (Jag minns när jag i början av åttiotalet köpte en 323i E21 1979, det var tydligen standard att topplocken efter ett tag såg ut som korkskruvar eftersom kylkanalerna var underdimensionerade på de första årsmodellerna.) |
|
Sehlis |
Visst har BMW kvalitetsproblem ibland. Men, ändå går det bra för dem vid läsarundersökningar vad gäller nöjda kunder. Det som jag tycker talar för BMW's fördelar är den fria servicen som gör att totalkostnaden blir billigare än tex Volvo trots högre inköpspris. Att Volvo har kvalitetsproblem vet vi alla om via biltidningarnas artiklar. Det gäller även andra märken. Det är kanske något vi kommer att få leva med då tempot på att bygga en bil idag är väldigt högt för att kunna minska tillverkningskostnaderna. Bilarna blir mer komplexa att utveckla och tillverka vilket gör att kostnaderna blir skyhöga. BMW är väl att betrakta som ett ganska så litet märke när det gäller antal tillverkade bilar i en koncern. För att återgå till frågan om kvalitetsproblem så är det väl bara att titta på sig själv vid jobbet, det är ju inte alltid som man kan hålla en hög koncentration i det man gör :o) |
|
Som nämnts i en annan tråd: Enligt J D Powers undersökning på 15 000 bilägare i Tyskland (av alla ställen!) så tar japanska bilar förstaplatsen i sju av sju klasser. (Toyota i sex av de sju, Nissan Maxima i den sjunde, storbilsklassen, klart före t.ex BMW 7-serie och 5-serie för övrigt) I undersökningen rangordnades bilens viktigaste egenskaper enligt följande: först tillförlitlighet, därefter bilens egenskaper, sedan kvalitet på service och sist kom ägarkostnaderna. Vad säger SBP´s statistik? Samma sak. Sen kan man ju dessutom undra exakt vad den fria servicen är värd? När treårsperioden är över går ett oljebyte på nästan 2000 kr. |
|
Sehlis |
Om jag vill köra bakhjulsdrivet då ? Vem vill köra japs-krafs ? Visst, Lexus har lite själ men det är mest en glidarbil :o) Bilar handlar väl ändå om vad hjärtat tycker, för så mycket pengar man lägger ner på bilen så vill man känna stolthet över det man har valt. Visst kan man köpa en Toyota men jag skulle aldrig trivas i den även om den går som en klocka hela tiden. Ett barn bråkar ofta med föräldrarna men ändå älskar man barnet och precis så är det med bilar som har en själ (djup diskussion va' :o) |
|
Mr Shhh: de kostar ju inte mindre med en oljeservice till en riskokare. de är bara det att de små fyrorna rymmer halva olje mängden som en riktig sexa rymmer. Bmw har stjärnan under huven. |
|
| Vilken auktoriserad verkstad tar 2 lakan för ett oljebyte på en fyrcylindrig japansk bil? Den BMW jag pratade om var åxå fyrcylindrig. | |
|
Var exakt finns själen i en bil från en tillverkare som spottar ur sig en miljon bilar om året? Vi pratar inte om Aston Martin här, även om det låter så...:-) För övrigt undrar jag om nån vet hur stora olika tillverkare egentligen är? Om vi skippar koncernförhållanden etc, hur många Saabar, Vulvor, Alfor, Mercor och BMW-bilar tillverkas egentligen på ett år? Nån som har koll? |
|
| Kanske ska ta det i en annan tråd? | |
|
MrShhh: till min e46 328 kostar en oljeservice 1200 kr på aukt verkstad. tror inte att en 4:a rymmer mer olja direkt. Min jämförelse med en toyota celica som de tar 900 kr för olja och filter. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Oljebyte hos BMW Göteborg på en fyra kostar 1 887 kr i januari 2003. |
|
|
Mr Shh: Märkligt. Sist jag pratade med bmw (i nov) så sa dom att de finns mallar för vad verkstads asrbeten ska kosta, de ska vara samma över hela sverige. Nu vet jag av egen erfarenhet att de skilljer sig ganska rejält mellan tillexempel bmw i Blekinge och bmw i Skåne. Så även skiljer de sig lokalt mellan firmorna här ner ei Söder. Märkligt, men så är det. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.