AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
552

Köpråd, BMW 318

Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Är i köpartankar för en BMW 318 -88 som har rullat ~17000mil, bilen är från en bilfirma som hade tänkt ta 23000kr, men har lyckats pruta ner till 20000kr.

Hur som helst så verkar bilen (i mina otränade ögon) i bra skick, det enda ytligt synliga var några lister som färgen hade spruckigt/försvunnit, har dock inte gjort någon närmare koll..

Men det jag undrar är; Vad ska man tänka på när det gäller en BMW av denna typ? Vilka fällor finns det? Vad bör man betala? Ni får gärna ge förslag på vad man ska kolla extra på, osv osv...

Vore väldigt tacksam för svar, Mvh Mattias

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kolla framskärmarna precis bakom framhjulen.... Dom har en tendens till att rosta nåt grymt där....

ant
tycker det verkar lite dyrt även fast du fått ner den till 20k. för dom pengarna kan du hitta en fin 325 istället.
precis som deejaywasp säger så ska du leta rost. det är ganska vanligt på dessa bilar.

==========
Länk
Arson: har du tid så kolla innerskärmen på högerbaksida där tanklocket sitter!Du får plocka bort inredningen!Där verkar det som är det är standard att det rostar på e30(eller har jag fel?)Inte så kul och ha ett hål in till bagaet!Kolla bakom plastskydden i hjulhusen så att det inte är hål in till kupen den vägen!Kolla under bilen speciellt på sparklådorna osv. Kolla skärmkanter osv, dom rostar bra :)!

/MVH Michael
Ma
62
Mad Jock
318is -93

20.000 verkar lite dryt för en 318i från 88. Min 316i från -90 kostade 16.000 för en månad sedan, är mycket välskott, nybesiktigade & skattad. Hittills har jag köpt en ny bränslepumpa & filter för 1.950:- resp. 240:-, så 18.200:- har den kostat.

Se upp för de rostställen som folk har påpekat + bränslepumpen och även bakvagnsbussningar, de brukar klonka när man släppa upp kopplingen och gasar om dem är slitna. Om det är en M40 motor fråga när kamremmen byttes ut sist, det lär vara dags för byte efter 4.000 mil. Kolla om bromsledningar där bak är rostiga eller om dem har blivit utbytta
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Tack för alla svar!

Ja, ska försöka kolla rosten..

Men ni säger att 20.000 är för mycket, vad är då rimligt att betala? 15.000?

Ringde och kollade idag hur många ägare bilen hade haft, fick då fram att bilfirman var just nu den 15:e :-O
Är det möjligt, eller drömmer jag? Alltså över en ägare per år, eller funkar det annorlunda när det gäller bilfirmor ??
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Har bara en fråga till..
Med tanke på min ganska knakande ekonomi just nu (studerar) så är det därför jag är inne på en 318i, men kostar 320/325 mycket mer i skatt/försäkring/bensin än 318i??

Man vart ju nästan frälst idag när jag testade en kompis 518 -90, då skillnaden är som natt och dag mot min gamla Golf Gl -82 :-)
ro
106
robbe
325i e36
tja

Försäkringen är betydligt högre på 325 än på 318.
Förutom rost så bör du också leta efter olje lekage framförallt i motorn men även vid "bakaxelklumpen".

Kontrollera även att bilen inte knackar.

/robbe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla att alla servicar är gjorda!
Den motorn är känslig för slarv med oljebyten. Fuskar man med oljebytesintervall/oljekvalitet går kamaxeln ner sig snabbt!
Då är det bara att byta kamaxel och vippor som gäller...
Onormalt ventiltickande är oftast symptomen på en dålig kamaxel.

Mvh
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej!
Jag tycker att det verkar väldigt dyrt med 20000:- för en 318?!!!
Precis som någon sa, Du kan få en 320 eller 325 för de pengarna...är du ute efter en billig bil att äga, köp en 318iS, som är betydligt roligare...men kom ihåg EN SAK!!! MAN LEVER BARA EN GÅNG, lite mer hästar och temperament tycker jag
LYCKA TILL
ant
när jag var i bilbytar tankar sist så skiljde det cirka 400 kornor per år mellan 318is 16V och 325, så någon större skillnad var det inte för mig iaf.
bensin förbrukningen är högre i en 325 och 320. tror du hamn runt litern med en 325. min 318is 16V drar 0.7 landsväg. och nära på 0.9 i stan. busarm an så är det betydligt högre siffor.
skatten är lika skulle jag tro. det går väl på tjänstevikten??

==========
Länk
ant
tillägas kan att jag köpte min bil den 21 september. så det är itne så länge sen jag kolla priserna på försäkringar.
annarsd kan du på de flesta försäkringsbolag få prisuppgifter angående försäkring via deras hemsida. men bäst är nog att ringa runt och höra om priserna.

==========
Länk
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Okej, tack för alla svar!

Jag avstod från affären, bilen var i katastrofalt dåligt skick vid närmare titt..
Och det värsta var när man skulle köra den, drog man på minsta lilla (70-80km/h) så höll fan bilen på fara av vägen, även då det inte var speciellt halt. Det känndes ungefär som om bakaxeln var av och levde sitt eget liv. Grymt äckligt! Kan det varit någon bussning som har gått eller vad?

Fläkten funkade inte, samma med varvräknaren och tempmätaren, slitna stolar, hål i tanken, upphängt avgassystem (med ståltråd), lite rost här och var under, en hel del små skavanker som ändå måste fixas..

Därför drog jag mig ur, dock har jag svårt att fatta hur man kan ta ut 23500SEK för en bil i det skicket!?
Ras.mus
Jag tycker nog du ska ange vilken bilfirma det var som tänkt sälja denna!!! Det kan vara nyttigt för andra att veta att de är uppenbart oseriösa...
ant
verkar som den fått alla e30 sjukdomar..
att den låg som en kåt skoda på vägen berodde nog till stor del på att de så kallade silentblocken var slut i bakvagnen.
det är bussningarna som håller bakvagnen.
instrumenten som inte fugerade berode kanske på att SI batterierna var slut. eventuellt hela kretskortet bakom panelen. att stolarna är slitna är inte heller helt ovanligt. mer standard än undantag.

håler med ras.mus. vart var bilen till salu?

==========
Länk
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
De som sålde bilen var 'Ivars bil' i Sollefteå. Dock tycker jag inte att vi ska kasta så mycket skit på dom, mor och far fick ett bra pris på en Citroën förra året av dom..

Men tydligen hade försäljaren inte ens testat bilen (den har stått på bilfirman i drygt ett år), vilket jag tycker är rent av farligt, för tänkt om någon ungdom som vill tyna ur bilen vad som går, kan därmed räkna med ett oförberett "ställ"..

Tror dock att dom skulle fixa felet med bakvagnen, men jag tycker ändå att de borde testa en bil innan man säljer den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.