AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
514

M3 3.0 problem version 2.0!

Som ni kanske vet/sett så har jag haft ett par trådar tidigare om mina problem. Nu kommer dock en fortsättning.

Bilen avställdes med alldeles för lite bränsle i tanken osv. och när jag kom till garaget efter några veckor startade den inte. Motorn gick runt men bilen bara hostade lite.

Har nu fyllt på soppa så det är 45liter i tanken, hade ur stift och torkade rent. Motorn hoppar då igång fast ej på alla cylindrar, vilket gör att efter ett litet tag så dör bilen igen. För att sedan inte starta mer. Stiften var mycket sotiga när jag tog ur dem, kan de vara så att stiften gett sig eller? Det verkar ju iallafall som att bilen får bränsle, men att den inte klarar att tända det...

Vad tror ni?

Mvh.
Robban Johansson
De finns en ganska stor risk att man "knäcker" stiften fall dom blir sura o kanske har varit lite halvdåliga innan.De är nog bara att köpa nya men tänk på att du får original är din en 3.0 så tror jag där ska sitta Bosch 5 ycc
Ok, sitter BMW original stift i nu och lär väl bli sådana igen..

Ska testa att byta dessa då!

Mvh.
Robban Johansson
M3-Mackan
Kan ju vara någon tändspole som lagt av?

-Mackan-
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Kör man bränslepumpen torr så kan den ta skada.
Kontrollera att motorn får bensin som den ska.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag är nästan säker på att du har fått vatten i bränsleledningarna!

När tanken är dåligt fylld har du förhållandevis mycket luft i den. Luften innehåller fukt (vatten) och den kondenseras till vätska när det blir temperaturskiftningar. Vattnet rinner då ner i tanken och då vattnet är tyngre än bensinen lägger det sig i botten av tanken.
Eftersom bränslepumpen suger från botten, suger den i sig vattnet först.....!

Försök "dränera" bränsleledningarna. Kan kanske vara lättast att lossa ledningen vid bränslefiltret?

Att köra motorn med en eller flera cylindrar som inte vill tända, är inte bra för katalysatorn då du får in en oförbrännd bensin i dem.

Mvh
Ok, får testa det... Beställde nya tift idag som ska monteras på torsdag... ska se om det hjälper annars så får jag fösöka dränera bränsle ledningarna..... Bränsle får den ju iallafall eftersom den gick igång på några cylindrar.....

Mvh.
Robban Johansson
Har nu bytt stift, kollat bränsleledningarna etc. etc. etc.

och gissa vad..... NU FUNGERAR DEN!

Oj va skönt det var när 3liters sexan drog igång igen... =)

Mvh.
Robban Johansson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.