AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
525

Värmeproblem E34

vad kan vara fel när jag inte får in nå värme i kupen, visst kommer det värme, men det tar ett tag..

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
om du har klimat så kan det dröja ett tag innan det kommer värme, först måste det bli tillräckligt varmt i motorn innan värmen "släpps" in i cupe´n.

Så fungerar det i alla fall på min bil.

//Pajala

* BMW SAME *
har ej AC

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Kolla så att du inte har luft i systemet. Luft sätter sig gärna i värmeväxlarpaketet.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Termostaten?

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
angelo
jag har nu för tiden en värre problem i min 525iA touring -93:
vid full varmesättning för jag kallt luft bakåt mot baksätet. Under sommarn med AC på får jag varm luft mot förare vindruta!
Vad kan det berör på????
bilen går ju upp på normaltemp, så det kan ju inte vara termostaten, och om det skulle vara luft i systemet så skulle väl motorvärmaren ha brunnit ?

Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
knappast att motorvärmaren skulle ta skada fast det finns luft i systemet, luften sitter troligtvis i värmepaketet, prova att lufta systemet.

Angående normal temp, det spelar ingen roll att tempmätaren visar normal temp, en felaktig termostat ger ändå dålig värme.

//Pajala

* BMW SAME *
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Pajala:Om tempmätaren visar normaltemp är det ju ingen fel på termostaten..är ju den som reglerar så motorn har rätt temp..ej värmen till kupe´n.

-----
Länk
hmm, är det luft i systemet då alltså ?
har värme paketet ett eget system eller ?

sitter det inget filter som kan vara tätt då ?
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
jepp, trolitvis är det luft i systemet, värmepaketet har inget "eget" system.

Roffa, angående termostaten så fick min polare problem med värmen i sin Opel, han bytte termostat 3 gånger innan han fick värme i den .. han gjorde misstaget att han inte köpte original termostat utan en OK/Q8 termostat (2 stycken som inte fungerade) den tredje var original och värmen fungerade efteråt.

Det konstiga var att det inte gav ett felaktigt värde på temp mätaren ?!?!?

Okej, det var ju en Opel och ingen BMW (ha ha ha)

Mvh
//Pajala

* BMW SAME *
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
SandstroM:det sitter inget filter som kan ha täppts igen.

Pajala:Jadu..det lät mycket konstigt..kanske nåt opel syndrom =)

//Roger

-----
Länk
mackan325
1. Lufta systemet - ställ bilen i en rejäl uppförsbacke med motorn 'uppåt' varva 3-4000 varv några gånger under korta perioder. Har du luft i systemet försvinner den då.
2. Funkar inte det byt värmeventilen som sitter framme vid torpedväggen på förarsidan bakom elektronikboxen. Under värmeventilen sitter en liten elektrisk cirkulationspump till värmeslingan in i kupen den kanske inte går heller?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
SandstroM
Om du har en 535i så sitter expansionskärlet på motsatt sidan motorn som en 525/325. Då ska du isåfall ställa bilen i en rejäl nedförsbacke när du luftar, så att du får tryck mot motorn. Prova också knacka lite på värmeventilerna, de brukar nästan alltid kärva.
mackan325
Helt korrekt, tänkte inte på det M30 har expansionskärlet monterat mot torpedväggen.... Hursomhelst en rejäl backe brukar fixa det.
James_of_72
Vet ej om du har kupéfilter i din -88:a, jag har det i min -93:a. När jag bytt mitt filter så kom värmen igen!
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det går ju också bra att ställa den i uppförsbacke och lufta med skruven på termostathuset oavsett var expansionskärlet sitter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.