|
|
|
|---|---|
[vedder] |
Hej ärade forumsnokar. Jag har fått ett allvarligt problem med min 3,5l M30-motor! Efter en felnollning så bytte jag den minimalt krökta ventilen och grejade lite smått med toppen och nu då motorn sitter i bilen igen så knackar den!! Jag tappade ur oljan för att kolla så jag inte hade vatten längst ner i tråget - men gissa om oljan var som oboy eller något!?! Oks billigare olja duger inte ens att 'spola igenom' systemet med! Jag bytte olja till en Mobilolja jag kört med tidigare och blev skapligt nöjd med den förutom att ventilerna knackade (men betydligt mindre denna gång). Ahh - ställa ventilerna på 0,25mm löst trodde jag skulle lösa problemet eftersom jag provat med lös 0,30 och tight 0,30 innan.. Sagt och gjort så ställde jag ner spelet till 0,25 men då spikade den något så kopiöst! Ja spika är väl fel att säga eftersom det var ett kopiöst knackande. Tillbaka till 0,30 då och kall lät den gott.. men bara för ett tag.. Efter c:a 30 sekunder knackade den lika illa igen. På tomgång är det jättemycket knack och varvar man lite så följer knacket med varvtalet men blir mer likt ventiltick. Oljetryck? Är inte lampan i instrumenteringen att lita på? Vad bör rekommenderat tryck ligga på?? Man bör kanske skaffa en oljetrycksmätare och kolla. Ska även kolla kompen på burkarna då jag liks håller på. Men har någon av er någon aning om vad det kan vara då den är bra de första sekunderna och sakta börjar knacka (värre än en diesel-merca från -73) men minskar iochmed att man varvar strax över 1500 rpm?? Det enda jag vet av med motorn är att glidskenan för kamkedjan spruckit av längst upp, men den lilla biten har jag så den ligger inte och orsakar oljud någonstans? Kan det ha betydelse ändå och skapa dessa knackningar? Den spänner ju inte eller något så det tycker jag är långsökt. Som sagt var så blir jag glad av tips och rekommendationer. Mina idéer sinar sakta men säkert. m.v.h Jonny Westin och hans lilla 3,5-liters gumma ute i snön. |
[vedder] |
Senaste uppdateringen: Jag var ut och rev ner ventilkåpan idag för att kolla så att jag fick jämt och fint sprut på oljan genom oljeröret enligt tips från en kompis. Visst - jag fick olja dit precis som jag visst sedan innan - men efter ett långt tag med startmotorgnuggande så märkte jag att sprutet inte var lika jämt över alla hål. Speciellt de två främre vipparmsparen fick lite väl dåligt med olja. Ja det kom olja dit med inte lika fina strålar som i de bakre delarna.. Rengöring tänkte jag på då och skruvade bort oljeröret och började inspektera noggrant - men även halvblinda Agda, 73 år, skulle nog ha sett sprickan genom hela röret även fast det inte var rengjort. Dagens läxa: Ta rådet till mig att byta oljerör i fortsättningen.. En sådan liten summa kanske hade hjälpt mig från allt strul. Återkommer med mer info efter bytet.. |
|
Ja det är lätt gjort att glömma denna `lillá detalj speciellt på lite äldre bumsar ,hoppas det löser sig nu. Länk Bmwcs 3381 |
|
[vedder] |
Nej du... knappt märkbar skillnad - om ens någon alls förutom att detta det andra röret är helt. Mera felsök - men var är min mekarlust?? Konstigt nog blir man lite less och speciellt då eftersom denna beemer ofta har småstrulat - både pga. mig och av egen fri vilja... Ett par dagars paus så kanske man orkar med lite mera =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.