|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 518 iS -87, och har fått erbjudande om att köpa en M20 2,0liters sexa från en 520 billigt. Att få ner den i bilen skall väl inte vara några problem, när det gäller motorfästen och så. Kardanen måste (väl) bytas. Så till frågorna: Passar elsystemet utan konvertering? Vilka problem kommer jag stöta på? (NÅT problem kommer det ju att bli) Hur svårt (är det möjligt??) att bygga om till 2,3 eller 2,5 liter? Var god bortse från problemen som blir hos SBP!! MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541 | |
gangsta_toth |
En kompis hade en 2,6 liters motornord-trimmad M20-motor, baserad på en 2,0 liters-motor. Har dock ingen aning om vad som var gjort på den. |
|
Motorfästen, kardan, växellåda passar inte! Elsystemet passar inte rakt på, utan måste skarvas mm! För att komma upp i 2,5liter så gäller det att få tag i 325 vevaxel, kolvar, vevstakar och borra upp blocket (det blir alltså billigare att köpa en 325motor direkt istället)! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Tack för svaren! Eftersom motorfästena inte passar, är väl en ombyggnad krånglig?? Jag ska nog börja jaga efter en 528 istället! Det verkar enklare! MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541 |
|
|
Du får väl ta 520ns motorfästen, för då passar det! Eftersom det verkar som att den ska besiktas, så varför inte ta en 3,5liter motor, eller t.o.m. en 540motor? =) _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Tror jag lägger ner det projektet helt, skall hålla 518:en i originalskick så gott det går. Ska nog satsa på att renovera motorn som sitter i istället. Köper en "färdigbyggd" busbil efter sommaren :D Men ni skall ha tack för svaren! MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.