AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
808

Ngn som äger 540 E39? Behöver tips och råd!

Funderar på att köpa en 540 E39 i Tyskland om ngn månad, du som äger denna modell får gärna berätta lite om prestanda, komfort osv. Är det ett bra köp?

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Tja du det är en underbar bil att köra, prestanda fullt tillräckliga:))
Det är ett riktigt landsvägslok det är där den gör sig bäst och inte i stan (fast det är ju kul att hänga av en del vid röljusen ibland:)) Om man tycker att man behöver mer krut är det bara att göra som Asken, stoppa i kompressor. Skillnaden som jag upplevde var att Askens bil kändes mycket lättare när man axade och så gick det snabbare förstås :)) Räkna med 10000-20000:- på service o repar per år, försäkring lyssna runt skiljer mycket mellan bolagen och var du bor. Om det är ett bra köp kan jag inte svara på beror ju på vad det är för bil du får tag på. Följ råden i importguiden så är du en bra bit på väg. Sök på forumet så hittar du mer info.

Lycka till!
Köp en från 99 eller nyare. De modifierade motorn då. Bättre drag o mindre förbrukning.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Ok tack så mkt, ska fundera lite på det.

AndersW. Vad menar du med modifieringar? 540 från -97 gör 0-100km/h på 6,2sek och en -99 på 6,4sek.

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
"Räkna med 10000-20000:- på service o repar per år"

Fy f**n! Vad är det för fel på dessabilar?
scandinavianracers

Jag e inte hemma på just 540. men min vän har en o han säger att det är en modiefierad motor from -99. Den drar avsevärt med mindra soppa o ska enligt honom ha mera fördelar. MAila mig om du e intresserad så kan du få hans mail o fråga honom. HAn e expert på just 540 o dess finesser

MVH Anders.w

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Mattias Larsson
En härlig bil att köra. Tror att 98:an har 420 NM och de senare har 440 NM, samt en något lägre förbrukning.
Du lär bli helnöjd!

Mvh Mattias
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
player
betänk att bilen kostar 500000:- ny, när saker och ting börjar gå sönder så kostar det. Då 540 inte är lika vanlig som andra 5 serie så är också utbudet av delar på skrotar och så mindre. Vissa fel verkar nästan alla 540 drabbas av typ kylare, expansionskärl, ventilkåpspackning, vattenpump, bromsskivor m.m. Om man köper en 540 måste man också vara beredd på att detta kan hända, bästa sättet är att ha pengar avsatta för detta. Bättre räkna med för mycket än för lite.
Har ju egentligen inget med det här att göra men hade jag varit du hade jag kikat på 740 istället... Skiljer ju inget i begpris knappt. Men i klass...

/Johan
[CUL8ER]
da
5
dani3
540i touring -99 6 vx
Tjena!

Köpte en 540 touring -99 manuell 6 vxl i aug och är så hel nöjd så att det inte är klokt. En underbar daglig njutning. Mitt x är inte så full matad med utrustning, den har t. ex inte navi eller el-stolar o sådant men den har lucka skinn barnsäten i bak o lite annat men det känns inte som jag saknar något. En underbar bil! Skynda köpa!!! Har också hört detta med modifierade mototrer fr -99. Skulle vara kul att veta vad det är. Någon sa att den är på 4,5 i stället för 4,4. Jag vet inte. Senaste tanken körde jag den på 1.15 liter/mil. Finns inga plåtfälgar som passar till bilen för vinterdäck. Överaskning för mig! Bra köp??? Ja om man värdesätter en otrolig bil som tar dig från punkt a till b på ett mumsigt sätt! Annars kanske inte.....

Dani/GBG
Har kört min 540 ca 500mil sedan köp i aug nu sover den i garaget pga har ej orkat montera mvärmare..Kan bara säga! Underbar bil går mjukt och stabilt och kan bita bra ifrån vid rödljuset.
fel jag haft: airbag lampa tänd 2ggr(nollad på med bosch data eftersom det inte var nåt fel?? båda ggr i fuktigt väder) bilens oljetrycks lampa tändes svagt och flimrade efter motortvätt (misstänkte fukt så jag blåste rent givaren samt spruta elektronik spray. Har funkat sen dess)
Har ej haft några andra fel,Men min åsikt är att man ska serva bilen noga och hålla efter på alla sätt och vis.

Hur många har haft fel på vatten pump??? syptom??
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Min gick dagen efter inspektion 2 vid 11400 mil, vattnet bara forsade. Se denna tråd också so tar upp detta med vattenpump. Länk
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
scandinaviandrivers:
540 är en underbal bil! skall det vara navi + telefon, så är 98 och uppåt är bättre allternativ (bättre dator/monitor mm)!
mvh
George
Sc
89
Schwabinger7
330i - E92 - 2008
Köp en 535:a istället ;-)
den räcker gott och väl och drar inte så mycket soppa...

Hälsningar
Stephan
Köpte en fullutrustad -99 touring som gått 3800 ärliga mil , 110% nöjd, går bra och drar lite soppa ca 1.2 l/mil blandad körning, man ler varje gång man kör den, drabbades sedan av M5 sjukan efter en provkörning så jag har sålt den och letar nu efter en M5 e39 istället men det går inte en dag utan att jag saknar 540 touringen, köp en fin och du blir inte missnöjd.
Natte
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
99 kom VANOS (variabla kamtider), till M62 motorn volymen är densamma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.