AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.018

BBS RC 17"?

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ge för fyra stycken i fint någorlunda fint skick?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Är det bara fälgar i fint skick utan däck så tippar jag på 7000-8.000 kronor.

//Schnitzer
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Okej. Med hyfsade däck då?

/J

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Om det är ganska bra däck så kan du nog ge strax under 10.000 kronor. Om de är riktigt bra däck så kan du ge 10.000 kronor.

//Schnitzer
Utan däck lär du få det tufft att fö över 6000:-
Jag gissar på 7500 med hyffsade däck samt 5-5500 utan däck. Betalar man mer än så så anser jag att man gjort bort sig.
BBS är snygga och håller god kvalitet men 17" är mer eller mindre standard idag. Ska man få lite betalt för fälgar idag ska de nog vara 18" och uppåt!
Tobbe

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Här betalar man inte för 17" utan för att det är BBS, ett fälgmärke med anor.
Det är ju marknadens bästa fälgar, de är smidda och extremt lätta, jag jämförde de fälgar jag har med Flash's STCC och min var inte tyngre.
Det är lite skillnad mot BMW:s tunga originalfälgar, de är dessutom ovanliga, den enda satsen jag sett till salu i Sverige i 17" såldes för 11000:-. Så jag tror att Schnitzers värdering inte är orimlig.

//Sniffer

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sniffer du har inte riktigt rätt! BBS gör smidda fälgar, men det är bara de mest exklusiva fälgmodellerna från dem som är smidda. De flesta BBS-fälgarna som säljs idag är faktiskt högtrycksgjutna.

I början av BBS:s företagshistoria blev de kända för sina smidda fälgar och sedan den dagen förknippar många BBS med smidda fälgar.

Sedan är iofs BBS förmodligen en av de "bästa" fälgtillverkarna på marknaden!
Ytfinish, metall-legeringar, passform etc. är alltid mycket bra på BBS.

Som kuriosa kan man väl nämna att BBS levererar rätt många fälgar till.........BMW!
Så blir de automatiskt tyngre för att de sätter en BMW-logga på dem, eller är BMW-märket extremt tungt? ;o)
(Jag vet att det finns många andra fälgleverantörer än BBS till BMW, men jag kunde inte låta bli!)

Mvh
Jag formulerade mig lite fel sorry, jag talade bara om den sk RC-fälgen som avsågs och den är ju smidd och extremt lätt, jag har lyft i andra BBS-fälgar och känt att en del är mycket tyngre, jag vet också att inte alla sådana är smidda men det var ju bra att du kommenterade det så att det inte missuppfattas av någon.
Ja det är säkert så att de levererar en del fälgar till BMW, men inte någon i RC-klass i alla fall.

//Sniffer
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Så, om man bör alltså ge typ 10-12 lax för en hyfsad uppsättning?
Ja det är rimligt för en sån typ av fälg som är såpass ovanlig, handlar det om mer simpla 17 tummare typ TSW, Smith, JP eller nåt så är de ju inte värda många tusenlappar idag. Men det här är lite andra saker.
Men då förutsätter det bra skick på fälgarna, inga stora märken eller kantsötningar, ska du renovera så kostar det drygt 4000 för ett seriöst arbete, du måste ta hela uppsättningen då annars blir det nyansskillnader i lacken.

//Sniffer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, RC är inte smidd! Den är högtrycksgjuten och har valsad fälbana.

Däremot är den väldigt lätt, men hade den varit smidd hade den varit ännu lättare...
Länk

Jag är inte säker, men jag tror att den tredelade smidda 17" M-kryssekersplitfälgen som fanns under några år till E36, gjordes av BBS. Den var väldigt lätt! (men dyr!)
Vet inte vem som tillverkar E34:ans sena 18" smidda fälgar, men det är inte omöjligt att det var BBS!

Som huvudregel kan man säga att fälgar i nyskick betingar ett värde av ungefär halva inköpspriset (nypriset). Ungefär samma förhållande för däcken.
Begagnade däck rasar blixtersnabbt i värde, likaså om fälgarna är skadade på något sätt.

Mer än det Schnitzer skriver , skulle inte JAG betala för fälgar i nyskick och bra däck!

Mvh
Jaha OK, då blev jag felinformerad av han som lagade fälgarna,
kan man se på en fälg om den är smidd??? Han tyckte sig göra det men det var kanske bara snack?

Ja, Schnitzers värdering är nog korrekt om inte däck + fälg är i absolut nyskick.

//Sniffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.