|
|
|
|---|---|
|
Är det normalt att bilen dör om man rycker ur kontakten till temp givaren (den som ger signaler till databoxen)? Bilen varvar även upp rätt så mycket på tomgång när den är kall (1800 - 2000rpm) och håller i sig i ca 4-5min. Ska det hålla så höga varv så länge? Glömde bort att koppla tebax kontakten till givaren som sitter under spjäll huset för ett tag sedan, men jag märkte ingen skillnad när jag kopplade tillbaka den, kan den vara trasig? | |
| Ingen som har några ideér? | |
| Mechanic! | |
djspirit |
ja den kan helt klart vara trasig sen vad beträffar att tomgången stiger är nog ett vaccum läckage börja kolla om det är någon slang dom är kass lycka till BMW: HOPEFULLY NO TURBO SHIT JUST REAL POWER |
|
Jag är tveksam till om det är nåt vakumlekage. Har kollat allt o testat med startgas. Ska testa att plugga kallstartsventilen o köra så ett tag o se hur tomgången blir då. Kan man testa givaren som sitter under spjällhuset på nåt sätt? Har testat att mäta motståndet i den, men får bara utslag på två av stiften o då är det bara på eller av som en strömbrytare. Upptäckte olja i insuget häromdan, hur kan det komma sig? Alla packningar är bytta. |
|
Deliq |
Spjällägesgivarens motståndsvärde ska ändra sig linjärt efter spjälläget (ca 1 - 5 kohm, kan vara ngt annorlund beroende på modell). Oljan i insuget kan komma från vevhusventilationen, avlagringar brukar kunna sätta sig i slangarna och ju mer avlagringar desto högre lufthastighet i systemet, vilket kan få olja att följa med ända upp i insuget. Ju äldre motorer desto vanligare... M V H // Deliq **___** "Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss" |
|
Då är nog spjällägesgivaren trasig. Så olja i insuget är inte så allvarligt? Tack för svaren. |
|
|
Tog isär spjällhus givaren idag o kollade, men det sitter ingen potentiometer i den. Bara en litet relä som öppnar när man gasar och två stift som sluter när man gasar fullt. Altså kan inte motsåndet ändras linjärt. Men det måste ju ändå vara nåt fel eftersom det inte märks nån skillnad när man kör med den urkopplad. |
|
|
Marshal: Det underlättar lite att förstå din frågeställning om du talar om vilken bil och vilken motor du pratar om. mvh BLJ |
|
|
Oj, glömde bort att jag har ändrat i infon, numer står det ju "projjekt etretti"... sorry. Bilen är en 320i 1986. |
|
rsarits |
De äldre bilarna (utan motronic) har bara lägeskontakter på spjällhuset: "idle" eller tomgångsläge samt "WOT" (wide open throttle) eller fullgas. Om bilen är kall så är det helt normalt att den håller högre varv mha tillsatsluftsliden, hur mycket högre har jag inte koll på, jag har ingen varvräknare. Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.