AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.961

GOODWILL-FRÅGOR : Vakna kära BMW Sverige!

AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Tänk om BMW Sverige (eller kanske t.o.m. en anonym källa därifrån) skulle kunna blanda sig i debatten om de Goodwill-frågor som bl.a. representeras av nedanstående aktuella trådar.

Kanske vi en gång för alla skulle kunna lista vilka "problem" det handlar om (länkarmar, termostater, fläktmotstånd, etc.) samt också de Goodwill-åtgärder som gäller, vilken Corporate Policy som BMW uttryckt från centralt håll.

Därmed kanske man skulle eliminera tyckande och BMW-lokala värderingar etc. som gagnar varesig oss BMW-ägare eller BMW. Skulle vi ägare känna att vi i dessa forum faktiskt snackar med BMW (och får "gehör" därifrån) så tror jag att man skulle kunna hålla en debatt på en hög saklig & konstruktiv nivå.

Så då till frågan: Har vi någon från BMW med i debatten (du behöver inte officiellt representera BMW - fast det vore ett lyft om det vore så) som vågar träda fram? Jag är övertygade om att ni finns därute!

Det gäller alltså inte att hitta någon att kasta skit på utan någon som "lyssnar" och för frågora vidare inom BMW.

Länk
Länk
Länk

Dessa tre trådar är bara en bråkdel av vad man hittar när man gör en sökning på "goodwill". Men måste jag läsa allt? Kan vi inte, mha. BMW knyta ihop säcken?

Jag hoppas flera av mina "ägare-kollegor" är av samma uppfattning.

Läsa allt ja - shit vad långt detta inlägg blev - själv brukar jag inte orka läsa mer än 4--5 rader.....
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Mycket bra initiativ! Tyvärr tror jag knappast att det kommer att få något gehör alls.
Jag har pratat med tre olika BMW-verkstäder och BMW Sverige om ett antal olika fel på min förra bil, och när jag nämnt att flera har haft exakt samma fel (inte de vanliga som termostat, länkarmar mm, utan andra fel som till exempel åtgärdats på alla bilar i Nordamerika) så har de undrat varifrån jag fått de uppgifterna.
Om man nämner att felen flera gånger har diskuterats på något forum på nätet, t.ex. Bmwpower mfl, bli responsen alltid "jaja, allt som skrivs där får man ta med en rejäl nypa salt."
När bilen väl efter all skriftväxling och alla telefonsamtal och verkstadsbesök hade hunnit bli tre år så fick jag dessutom betala arbetskostnaden för ett länkarmsbyte med påföljande hjulinställning själv, trots att felet alltså enligt BMW själva har funnits där fån början. Helt enkelt uselt.

Man är fullständigt ointresserade från centralt håll av annat än att kränga nya bilar, det är det bestämda intrycket jag fått efter att ha pratat med både BMW Sverige och BMW i München.

Inte ens när man resignerat och frågat om de har några indikationer som visar att en viss åtgärd, t.ex. byte av fönsterhissmekanismer, botar ett visst fel, t.ex. skrammel i dörrsidorna, och förklarat sig villig att själv åtgärda felet bara man får veta vad fan som måste göras, så erkänner de att de ens har hört talas om felet.

(Jag har, som ni kanske har förstått, ägt min sista (nya) BMW. Det är inte omöjligt att jag i framtiden köper en bättre begagnad BMW där alla garantier mm definitivt har gått ut, men när det gäller ny/nyare bil, vilket vi köper två ungefär vart tredje år, så har BMW bränt sina skepp.)

En arbetskamrat till mig köpte en sprillans ny maxutrustad 330, en sådan är inte gratis, och värre måndagsexemplar får man leta efter. Efter ett helt års djävulskap köpte BMW slutligen tillbaka bilen till ett skampris, och det bemötande han fått under hela processen trotsar all beskrivning. Hans nästa bil blir inte en BMW.
To
113
Tody
325ik -88
Finns det något bilmärke som är mycket bättre än BMW da?

Mina erfarenheter av familjens bilar är att alla märken har samma "tråkiga" bemötande (vist finns det undantag men i det stora hela).
Min erfarenhet stämmer iofs inte riktigt med ovanstående vad gäller BMW, men det finns ju alltid undantag. Jag tror nog att BMW har väl så många nöjda ägare som andra tillverkare, utan att för den skull svälja deras reklam, men något ligger det nog i den. Vad gäller rena goodwillfrågor så har jag bäst erfarenhet från just BMW, av de bilar jag ägt under drygt 30 år.
Till frågan om BMW vill vara med i öppna forum som t.ex detta. Svaret blir nog med säkerhet nej, i synnerhet inte för att diskutera goodwill. Se ovanstående och många andra inlägg i t.ex BMWpower och även alla andra forum som finns.
När det gäller modifieringar/kontroller eller reparationer utanför garantin så får ägaren reda på de åtgärder som gäller per brev från BMW när det är påkallat.
Övriga diskussioner får nog föras lokalt och mellan ägaren och verkstaden eller generalagenten, inte på ett öppet forum som detta. Det vore kanske önskvärt men är knappast realistiskt, inga seriösa företag för en öppen debatt om sina produkter/tjänster, priser osv med på forum eller debattsidor i olika media med folk som gömmer sig bakom signaturer osv, tyvärr.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.