|
|
|
|---|---|
|
Vad är egentligen skillnaden på steptroniclådan och den "gamla" automatlådan? MVH/ | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Steptronicen har ett manuellt läge, där du växlar lådan som en rallyracer:)) (sekvenciellt heter det kanske???) nymodigheter:)) MVH Hasso Länk |
| Och varför ska man använda det läget när man har valt automat från början, finns ju sportläge:))) | |
|
Sant. Men ibland vill man kanske växla vid lite egna varvtal, eller kanske växla ner redan innan man vill köra om någon, motorbromsa osv. Steptroniclådan är en ypperlig produkt, 5-stegad växling, lock-up som kopplar ur momentomvandlaren när den växlat färdigt, adaptivt växlingsprogram, sportläge osv. Växlar mycket mjukt och komfortabelt om man vill det, vad mera kan man begära? FP |
|
|
Jag har steptronic i min bil,provat den ett par ggr när bekanta ville se hur den fungerade.Skulle ej betala extra för step-funktionen,men den adaptiva+sporten är perfekt. Jag ville ha en aut när jag valde bil,och är nöjd med denna. |
|
|
Hade en 528iA Steptronic och den funkade klanderfritt. Växlade mycket mjukt och fint speciellt efter oljebytet (skall inte bytas enl BMW men jag lät dom byta den ändå). Det jag INTE gillar med steptronic är just steptronicfunktionen... den lyder inte särskilt bra och "vet alltid bättre". Men om jag vill växla ner före/i en kurva så löd den inte... nej nej... ut ur kurvan på hög växel och SEN växlar den ner... suck... Med sportläget på automaten funkade det bättre men kan inte jämföras med manuell, men det skulle vi ju inte. Mina kommande BMW har manuell låda. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Hej! Jag har den lådan som nämns ovan. Jag tänkte precis som tthomas. Men när jag åkte mycket autobahn i somras så blev det en annan dimension. Lådan på den bilen är ju väldigt högt växlad i femte välxeln. Jag blandar alltid ihop detta med lågt och högt växlad, men iaf så går den på väldigt låga varv. Ca 170 km/h på 3000rpm. Det den gjorde var att växla ner till 4:an och ibland till 3:an vid gaspådrag, för att orka dra för fullt. Då drog jag spaken till vänster och styrde själv mellan 4:an och 5:an. Det blev lungnare för motorn. Annars använder jag inte step-funktionen, även sportläget är lite utnyttjat. Automaten är så skön... Mvh /NP |
|
|
Hej. Har vanlig adaptiv automat med A och S. Detta med att växla fast man har automat tyckar jag är behövligt. Jag brukar växla ner till 4 (ibland tom 3) med spaken när man skall köra om någon när man ligger på 100-110. Ett alternativ är att peta in S vilket leder till att lådan växlar ner till 4. Detta förfarande brukar jag använda då det går lättare (och fortare) att köra om vilket i sin tur är säkrare då det leder till kortare tid på fel sida på vägen (liet roligare också). Vad jag däremot har funderat på är den berömda kulan i växellådan. Är det någon som har någon synpunkt på om detta sätt att växla "sliter" onormalt på den, och i såfall, vilken metod bör man inte använda just ur den synvinkeln? /Länk |
|
|
Den beryktade plstkulan sitter inte i de senare lådorna enl. BMW, iaf inte i senare E39 med steptronic. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.