AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
706

Någon som besiktigad sin E36 med långa ögonlock?

Ja ni ser frågan....Blir man godkänd??Mina ögonlock e Kamei o de e TUV godkända så de borde väl va ok,eller?????
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Vet att polisen har stoppat folk som har ögonlock, vet dock inte hur det är med sbp, enligt polisen skymmer det ljusbilden eller nåt sånt.

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Teoretiskt sett är det aldrig tillåtet att på något sätt täcka eller ändra på strålkastarna. I praktiken använder man sig vanligtvis av en sorts medelväg, är det bara smidigt gjort och inte påverkar halvljusbilden kan det godkännas ändå. Det är dock aldrig fel att underkänna det!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado:Men ja har papper på att de e TUV godkända...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ta med det pappret om du kör till Tyskland då, där gäller det!

Jeppe

te
46
texas
325 -89
jo men det spelar ingen roll om de är tuv godkända, tuv principen gäller väl inte i sverige i alla fall eller? Jag bes min förra E36:a för några månader sen med ögonlock modell långa fick inte en anmärkning beror nog på hur petiga de är.

/jocke

Letar efter en fin 325 88 och nyare!

Länk
BM
19
BMW Hansson
BMW 320i- Coupe- 94.
Min E36:a gick inte igenom med långa ögonlock. Jag har även kamei ögonlock. Men har besikningsgubbarna en bra så,, vem vet??
Ja har modifierat ögonlocken nu o tagit bord de där jävla limmet så ja lätt kan ta bort de innan bes sen tillbaka igen....Apropå TUV:Sverige e ett EU-land eller hur?Följdaktligen borde något som är godkänt i Tyskland även vara det i Sverige??Kan inte tänka mig att tyskarna har lägre krav...SBP e ju snurriga...
M3 wanabe
Skitsnack säger jag bara!

Desperado: Du är besiktningsman och kan du då ringa Sundsvall bilprovning och undrar hur min bil gick igenom med de där fula ögonlocken som jag har.

Du har mitt regnummer på bilden oxå, fritt framatt ringa de.

Nu har jag plockat bort de för de är ful, ( Kom på de i går).

Min täcker mer än vad andra gör.

Gå in på hemsidan och kilcka på min bil.

Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För det första så skapar inte Bilprovningen (SBP??) några regler i Sverige, så är du inte nöjd med bestämmelserna får du skylla på någon annan... För det andra så har inget av länderna "lägre" krav än det andra, utan har olika regelverk helt enkelt. En sak som är godkänd i Tyskland kan vara underkänd i Sverige och tvärtom...

M3 wanabe: Varför i hela friden skulle jag ringa Bilprovningen i Sundsvall?
Läste du inte mitt inlägg ordentligt? Det står ganska klart och tydligt att det varken är fel att godkänna eller underkänna en bil med ögonlock, det är en bedömningssak...

Jeppe

En bedömningssak???De måsten väl finnas regler??Ett kanske e väl inget svar??Antingen så underkänner SBP ALLA med ögonlock eller inga nån rättvisa får de väl va???Eller?
Har hört med polisen vad som gäller o de säger att så länge ljusbilden inte störs så e de Ok...
M3 wanabe
Desperado: Nej du får ge dig, vadå bedömningssak.

Om ploisen stoppar mig och påstår att mina ögon lock inte är godkända då måste jag plocka bort de elle hur? Och så klart blir det en ombesiktning, då när jag ska på bes och idioten där säger inet om min ögonlock, vad f*n ska jag gör då.

Det är klart att det finns regler annars så funkar ju inte saken, polisen har sina regler och bilprovningen sina, Jaha vad händer då. Bilprovningen i skåne och övriga Sverige har tydligen olika regler.

Vad jag har hört så är Bmw E36 den enda bilen i Sverige som är godkänd med ögonlock. Vet inte hur bra detta stämmer men när jag besiktigade min M3 med långa ögonlock så sa besiktningsmannen ungefär så här:

- Jaa, egentligen så får man ju inte ha ögonlock men på den här modellen ska det tydligen vara godkänt.

Så jag vet inte...

Mvh.
Robban Johansson
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag upprepar vad jag tidigare sagt då. Enligt lag är det ALLTID otillåtet att på något vis täcka någon del av strålkastaren. Så i detta fallet har polisen som påstår att det är OK så länge det inte stör ljusbilden fel...
Instruktionen från Vägverket till Bilprovningen är att vara restriktiva med underkännandet av ögonlock, alltså bara underkänna när det är nödvändigt för trafiksäkerheten (bedömningssak). Bilprovningen har tolkat detta som att det inte finns någon anledning att underkänna om ljusbilden inte påverkas...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.