AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.770

Sanningen om hk och nm...?

Sida 2 av 2
ant
bjoerck: volymerna har väl blivit så stora just för att effekten ska bli därefter. men överladdar man så behövs inte de volymerna, utan effekten blir densamma med mindre volym?? det har väl blivit populärare att överladda motorer med mindre slagvolym?

men annan fråga? säg att en motor lämna 100hk och 100nm vid tex 5000rpm. om sen en annan motor lämnar 100hk och 100nm vid 6000rpm.
i en bil med samma utväxlingar och likadana hjul, så går bilen med 100hk och 100nm vid 6000rpm fortare, på grund av att varvet är högre?
kan varvet utnyttjas på andra sätt? att man inte har så hög effekt med instället ett högt varv? typ att man varvar 9000rpm med en motor som lämnar 200hk/9000rpm. kan det jämföras med tex 250hk/8000rpm?

nu har jag krånglat till det känns det som, men ni kanske kan svara på detta?
det är mycket möjligt att jag är helt ute och cyklar...

==========
Länk
Axel
Angående att förbränningen skulle vara långsammare i en diesel,så är det faktiskt tvärtom.I en bensinmotor så kan man säga förbränning,men knattrandet i en diesel är en förbränning som är så snabb att man räknar det som en explosion.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Axel
Glömde att säga att det som gör att dieslar accar sämre är den"tröghet"som bränslepumparna har,det är också dom som gör att maxvarvet inte blir högre än 4500rpm.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Låter konstigt, kan man kalla en bränslepump som ger uppemot 1800 bars tryck trög?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ant:

Man kan inte riktigt säga att en motor har 100hk och 100NM vid 5000 varv.

effekt (hk) = vridmoment (NM) * RPM / 7120
vridmoment (NM) = effekt (hk) * 7120 / RPM

Alltså:
Om motorn har 100NM vridmoment vid 5000rpm så har den 100NM * 5000rpm / 7120 = 70hk vid 5000rpm.

Och om motorn har 100hk vid 5000rpm så har den 100hk * 7120 / 5000rpm = 142NM vid 5000rpm.

För att få en snabb bil vill man ha så hög medeleffekt på det varvtalsområde som används. Sen spelar det ingen roll hur mycket eller lite det varvar.

Vi kör streetrace:

Bil A har dessa värden:
1an: 2'000rpm till 7'000rpm
2an: 4'000rpm till 7'000rpm
3an: 4'000rpm till 7'000rpm
osv...
Då vill man ha så mycket effekt som möjligt på varvtalsområdet ungefär mellan 4'000 och 7'000 rpm. Vi antar att medeleffekten i detta område är 300hk.

Bil B har dessa värden (en fantasibil):
1an: 20'000 till 70'000rpm
2an: 40'000 till 70'000rpm
3an: 40'000 till 70'000rpm
osv...
Och vi antar att medeleffekten i området mellan 40'000 och 70'000 rpm är 300hk även på denna bil.

Då kommer dessa bilar att gå lika fort.
Men bil A kommer att ha 10 gånger mer vridmoment än bil B eftersom den varvar 10 gånger mer och effekten är densamma.

--
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Bjoerck: Nä, men skodan är ett bra exempel på att dieselbilar oxå går rätt bra.. och den varvar inte så mycket den heller fast har mkt vrid och rätt utväxling..

Ta tillexempel en boxer porsche.. den varvar inte heller så mycket men har ganska "långa" växlar.. vilket gör den till en snabb gatbil, å den är väl att jämnföra med Jaggan som du pratade om.. Att oxå dessa bilar har mycket HK är ett +.. men dom har inte "toppvarven" men har ändå en hög topphastigehet..

Ja, du fattar vad jag menar.
Sen anser jag kanske inte att en "Blower motor" på 8-10liter är den ulitmata racemotorn..

Ta till exempel "Kolfiber PV:n" från skellefteå.. där har du en bil som gör 7:or på strippen med ca 2.2liters volvomotor och turbo.. visst.. den lämnar över 900hk i bromsbänk oxå.. det är ju ca 4000hk ifrån en Top-fule motor.. att det ska behövas så mycket effekt för att kapa 2-3sek på 402meter.. är ju ganska otroligt.

Men visst.. nu jämnför ju jag med världens snabbaste acc fordon..

Att det ska finnas någon motor under 3liter som utvecklar 5000hk har jag ju jävligt svårt att tro..

Tror vi är ganska överens ändå bjoerck..

mvh Andreas
ant
ojay: ok, så man kan säga att man bromsar fram en siffra och får fram det andra värdet genom formler?

men en annan sak. om bil a och bil b har samma utväxlingar, det blir antagligen omöjligt i detta exempel men ändå. borde då inte bil b gå något fruktansvärt mycket fortare i och med det högre varvet? hjulen snurrar ju fler varv och så länge motorn orkar vrida hjulen så borde det ju bära iväg på ett snabbare sätt med ett högre varv?

jag kan nog krångla till det ordentligt. nu bvet jag inte ens själv om jag vet vad jag menar, men iaf.

==========
Länk
ant:
Du har helt rätt.

I fråga två så har du också rätt, men bilen som varvar 20000 rpm kommer att ha en lägre utväxling för att få ut mer vrid på hjulen än vad bil a behöver.

Det man vill ha är faktiskt vrid på hjulen, men det är en HELT annan femma än vrid i motorn eftersom man kan laborera med utväxligen. Det som betyder någonting i slutändan är effekten.
Jo, ant och Flåklypa (kul nick förresten.. :)

Jag glömde förstås säga det att bil B har 10 gånger lägre utväxling än A.

Det låter som du har greppad det nu, ant. :)
zi
230
zigge
740iA -96
Då får jag väl ge mitt bidrag till diskussionen..:-)

Vad som oftast missas vid diskussion av vrid och hk, är det faktum att maxvrid/maxeffekt är tämligen ointressan(nåja, nästan iallafall).

Vad som däremot är intressant, är att ha en jämn vridmomentskurva(och gärna så hög som möjligt...). Detta men hänvisning till följande punkter:

1. XXX nm är samma vrid oavsett varvtal.
2. Lång fin vridkurva kräver färre växlingar

Nu är det ju inte så lätt att uppfylla punkt 1, även om VANOS och VTEC har förbättrat möjligheterna. Överladdning är också ett sätt, ihop med rätt kamaxlar och insug, att uppnå en lång vridmomentskurva.

Hellre 200nm mellan 2000 och 5000, än 230 mellan 4000 och 5000. Amen.

Zigge
Vi säger så här: Vi har två motorer, båda på 300HK den ena har ett vrid på 300nm den andra ett vrid på 400nm.
Båda sitter i likadana bilar och båda har en utväxling som på bästa sätt tar vara på de olika motorernas vrid/effektkurvor.
Effektkurvorna kommer att se väldigt olika ut!!
Den första kommer att vara mera rakt uppåt säg 45grader, den andra senare kommer mera att se ut som en rengnbåge, dvs vara mera böjd.
Villken bil är snabbast???
Enkel fråga va??
Om man sedan mäter effekten 75% ifrån det varvtal där max effekt uppnås så kommer den motor med högst vridmoment att vid det varvtalet ha den högsta effekten!!
Bra vrid är bra men inte utan en hög effekt!
M.V.H.
zigge:

"Hellre 200nm mellan 2000 och 5000, än 230 mellan 4000 och 5000"...

ja det beror ju helt på vad man har för växellåda och vad man ska använda bilen till. Snackar vi maximerat acc (402 meter) så är det ju så att om du när du accar aldrig kommer under 4000 eller över 5000 rpm (tätstegad låda) så är det ju bättre med 230nm där än med 200 mellan 2000 och 5000.

Men vi är nog inne på samma linje. Det är arean under effektkurvan / vridmomentskurvan vi vill ha så hög som möjligt.
andreas:

Varför skulle effektkurvorna ha olika form på de båda motorerna bara för att dom har olika vridmoment? Så behöver det ju inte vara. En motor med lägre NM kan väl ha en "böjd" effektkurva samtigt som en med högre NM kan ha en 45 graders rak kurva. Det beror helt på hur just den motorn är.
Det känns som det kan ältas hur länge som helst detta. :)

Om någon missat poängen i diskussionen så förseslår jag att man
köper en bok i ämnet (finns en uppsjö) och läser på lite...
ant
ojay och flåklypa: jo då har jag nog förstått. man tackar för utförliga svar.

==========
Länk
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Läste en kort och enkel förklaring idag angående vridmoment: "Vridmomentet, möjligheten att så snabbt som möjligt få en kraftfull acceleration på låga varvtal".

roadZter
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp.........

Nu kom jag på hur det är..............

Man tar varvet gånger vridet........... Gånger en konstant... Så ska man få fram antalet HK.......... Kan tyvärr inte konstanten...

//Jesper
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ojay har förklarat längre upp.....

effekt (hk) = vridmoment (NM) * RPM / 7120
vridmoment (NM) = effekt (hk) * 7120 / RPM

Alltså:
Om motorn har 100NM vridmoment vid 5000rpm så har den 100NM * 5000rpm / 7120 = 70hk vid 5000rpm.

Och om motorn har 100hk vid 5000rpm så har den 100hk * 7120 / 5000rpm = 142NM vid 5000rpm.

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.