AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.115

Vinande ljud vindruta lr instrumentpanel

Mattias Larsson
Har problem med min 540 -98 och det är ett vinande oljud vid lite högre farter, 180Km/h+. Fick tipset att kontrollera om "plastpluppen" under bilen vid fästena för domkraften satt kvar. En av dessa var borta och jag satte ditt en ny (34:- på BMW). Nu är problemet lite bättre men om det blåser mycket så kan problemet dyka upp igen.
Har funderat på om vindrutan inte sitter fast ordentligt men den är testad med tryckluft hos en glasmästare.
Vindrutetorkarna är det inte heller för jag provade att ta bort dessa och ljudet finns kvar.
Listern kring dörrentror jag inte det är som det är fel på då ljudet inte kommer från sidan utan från vindrutan eller strax under.

Har frågat hos BMW men de har inga svar och menar på att deras mekaniker inte kan ut och provköra i 180Km/h+ och det förstår jag väl men vad gör man då.

Någon som har något tips?

Mvh Mattias
Mattias Larsson
Bara ett litet tillägg: innan byte av "plastplupp" uppstod ljudet vid motvind redan i 120-130Km/h.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Bara en fundering, men kan det inte vara så att någon "plastplupp" sitter lite löst så att fartvinden i 180+ får den att glappa?

Magnus
Mattias Larsson
Kollade även detta men så verkar inte vara fallet.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
På min E39 lät det likadant... det jag kom fram till var att listen runt framrutan "lyft lite" i bakkant och låg alltså ej helt mot karossen. Struntade i "problemet" då jag sällan körde så fort.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Mattias Larsson
Någon som har ett bra tips hur man kollar framrutans "täthet".
Kr
64
KristianG
540iA Sedan -97
Vi hade samma problem i fast i lägre farter, det visade sig att
kåpan till vänster ytterbackspegeln satt någon millimeter snett
var lite lös.
/kristian
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ta och blöt liten runt rutan sen tar du högtycks luft och blåser innifrån runt rutan då borde du se om det bubblar, så lyckades jag hitta mitt vinande

Joakim Eriksson
Mattias Larsson
Tack för tipset. Någon som har några fel förslag på oljudskälla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.