AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
749

Direktimport=Dyrare premier

Me
3
Megg
535i-98
Undrar över EU-s grundstadgar och svenska försäkringsbolags agerande.

EU:s viktigaste stomme är den med fri handel över gränserna.

Vet EU:s handelsråd om att svenska försäkringsbolag försvårar EU:s fria handel genom att bestraffa (högre avgifter bla) personer som väljer att köpa sin bil i annat EU-land? Detta strider så kapitalt mot EU:s grundstadgar att dom förmodligen skulle flyga i taket om dom fick reda på detta.

Min gissning är att skulle en/flera personer driva den här frågan i EU-domstolen skulle försäkringsbolagen tvingas backa o ev betala tillbaka mellanskillnad under alla dessa år dom har lurat oss. Egentligen skulle man gå ihop och pröva för jag blir så jävla förbannad varenda gång man har kontakt med föräkringsbolagen och tvingas höra:....jaha det var privatimport va? Ja..Ja då blir det väsentligt dyrare.

//Megg

Hmm.. när jag kollade upp försäkringen på en M5-99 skilde det ingenting på premien om den va import eller svensksåld....

/Johan
[CUL8ER]
på min 540 så skiljer det sig en hel del beroende på om det är en svensksåld eller imoprt, flera bolag vill inte ens veta av imp. bilar vilket är lite konstigt då jag inte ser någon skillnad på en beg. och en imp. bil. Det kan finnas flera nyckelar i omlopp bara bilen är beg. m.m så visst borde man ta och driva frågan vidare.

Värt en titt?!?
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det var samma när jag skulle försäkra min 540. Länsförsäkringar ville enbart ge mig trafikförsäkring. För att få helförsäkring så krävdes att bilen varit i Sverige 3 år och då enl LF räknas som svensk alternativt att jag sedan 6 månader tillbaka haft andra försäkringar hos bolaget (kommer inte ihåg om det 1 eller 2 andra som gällde). Nu blev det If som jag valde.

Andra bolag räknade bilen som svensk efter 1 år i landet medan andra inte nämde det överhuvudtaget. Frågade inte om dom hade olika priser för import. Sedan tillkommer ju olika krav på bilen som t ex märkta rutor, intyg från BMW att nycklarna är omkodade, larm, startspärr, etc.

Trots LF's "dåliga" kundbemötande så kommer jag nog ändå att höra av mig till dom hösten då min bil "blir svensk" för deras premier var de lägsta jag hittade.

Jag vet inte hur man skulle lyckas om man drog frågan om EU's grundstadgar vidare. Försäkringsbolagen klassar ju redan på ålder, kön, bilmodell, årsmodell, skadefria år, körkortets ålder, bostadsort och parkeringsplats så det är ju inte så att import eller inte styr premien till 100%. Varför ska man som man betala mer än en kvinna? Varför ska jag betala mer för att jag bor i Stockholm (obs exempel)? Jo för att jag är en större risk för bolaget. Samma svar får man nog i frågan, "varför ska jag betala mer för en direktimporterad bil?".

Jag har inte sett någon statistik på att direktimporterade bilen verkligen är en högre risk men om så är fallet så väl en högre premie delvis motiverad även om jag som ägare och fd ägare till flera direktimporterade bilar önskar att så inte var fallet.

När jag kollade runt med TH så blev resultat:

Import:10-11K/år
svensksåld:5K/år
Me
3
Megg
535i-98
Svar till programmer: Jag tror att det finns statistik på att tex kvinnor har lägre frekvens vad gäller olyckor etc, samt att bor man i stockholm så är väl risken större att man tex får parkeringskador. I ovan nämda fall så finns det ju fog för försäkringsbolagen att ta ut olika kostnader.

Men att rättfärdiga högre kostnader på importbilar torde vara svårt för försäkringsbolagen att bevisa med statistik.

En kompis till mig åkte ner till Danmark o köpte en NY Renault och åker på högre försäkringskostnader. Hur skall försäkringsbolagen bevisa att denna bil som är monterad i samma fabrik som en Svensksåld utgör en större risk för dom?

Nä, det är väl så att i detta "kartell-land" så springer försäkringsbolagen Svenska generalagenters ärenden för att skydda den inhemska marknaden, och de lär ju inte ses med blida ögon på nere i Bryssel!!

//Megg

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det baseras på att importbilar sett i % har mer skador än sina svensksålda ditos. Och det är inte så konstigt. Under de glada åren i slutet på 1990 talet och även till viss del början av 2000 så kunde man göra sig ordentliga hackor på att ta in lik och sälja i SE. Resultat blev att många hade ett lik på händerna och föresäkringsbedrägerier i form av skenstölder och att bilarna helt "plötsligt" börjat brinna. Innan kraven på omkodade nycklar osv var det en hel del stölder på importbilarna.

Där av så ser det kanske inte så bra ut för en importbil som för en svensksåld .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.