AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
552

ABS-Lampan blinkade i morse!

Hej!

Jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta problem.

Imorse när jag skulle åka till jobbet blinkade abs lampan några sekunder när jag startade bilen. Testade att stänga av bilen och startade den igen men samma syptom. Blinkade ca 5-10 sek för att sedan slockna. Hade inte tid att kontrollera felet då utan åkte mina ca 2 mil till jobbet.
När jag sedan kom fram stängde jag av bilen för att sedan starta den igen och då var lampan släckt som det skulle.

Vad har jag för fel på bilen? Givare?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du koll på din batterispänning,.?
Om du har ett batteri i bilen som börjar ge sig eller behöver en underhållsladdning så kan det vara felet
Om spännningen sjunker för mycket vid startbelastningen pga detta så kan du få sånna här fenomen därför att elektroniken behöver en viss spänning för att funka som den ska. Förmodligen så släcks ABS lampan så fort generatorn ger ström. Sjunker batteriets spänning under 10 volt när startmotorn jobbar så är det felaktigt eller urdraget, nån cell kanske.

MVH
Hasso
Länk

Det e så att jag har haft samma problem, Men mitt ASC lampa lyser oxå.. så kan det va fel batteriet.. Därför att de har slocknat nu. Många säger att det kan vara fel på sensorerna

gt-power
Troligen fel på din / dina sensorer, råkade själv ut för det för en månad sedan. Fick då reda på att sensorerna är ganska dåligt gjorda av BMW och ofta går sönder i samband med snö, slask och kyla.

Hej alla och tack för era svar!

Jag tror inte på batteriet eftrersom det är relativt nytt. (ca 5 månader) Det är om inte bilen laddar som den ska, det ska jag undersöka!

Ska även spola av bilen och kontrollare kransarna om de gett upp. Men dår tycker jag att ABS-lampan borde lysa konstant. Den blinkade som sagt systematiskt i morse, inte som glappkontakt eller liknande utan tänt 1/2 sek, släckt 1/2 sek osv i ca 10 sek.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte BMW som tillverkar sensorerna utan det är Siemens.
Och visst håller dom inte måttet oavsett årsmodell på E39
Uppgarderingar har istället skapat andra fuktproblem.
Sedan framgår det tyvärr inte vilken årsmodell som Fredrik har på bilen.
Men är en sensor trasig så indikerar båda ABS/ASC efter som bägge systemen använder dessa Därför vill jag inte rekomendera att kolla sensorerna i första hand efter som det indikerar vid högt strömuttag från batteriet. Det är ju en förutsättning att bilen har rätt spänning och det kan man kolla själv istället för att åka till en verkstad för datauppkoppling för att checka systemet.
Ett fullgott elektronisk system på BMW kräver minst 12,5V.
Under den spänningen kan det uppstå vissa problem.
Eftersom det är en resistant slinga, så är det inte säkert att spänningen orkar igenom när den är för låg
Det är lika för airbagkretsen som exempel vid för låg spänning.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att det var nytt för 5 månader sedan behöver inte betyda att det inte är urladdat. Kör du kortare sträckor så tär det på batteriet lite varje gång speciellt när det är kallt och till slut så räcker inte spänningen till.Har man fläkt/stolsvärme/bakruta ljus, så blir det inte mycket laddning över till batteriet om man bara kör ett par mil.
Laddade du batteriet fullt när du köpte det??
Och du har fortfarande inte talad om vad det är för bil som det gäller. 520T visst men vilken 520T??

MVH
Hasso
Länk

stefannorr
Enligt verkstad och tidigare ägare är ingen abs sensor bytt på min sv sålda bil 523 ia 96 efter köra 8600 mil regel eller undantag? ej heller vattenpump eller teermostat,men de kanske man ska va mer ledesen en glad över för de är ju inte svårt gissa vem som åker på de sen........
stefannorr
Har extramonterat stänkskydd på min bil sen den va ny kan de göra att abs sensorer skyddas bättre av stänk,slask m.m?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kika här hur jag modifierade mina sensorer.
Länk
De bak är mest utsatta för haverier så stränkskydden fram kan ju hjälpa en del. Min bil har knappt rullat vintertid så det är väl en av orsakerna till att det inte hänt nått negativt. Asken har kört 10.000 med Krutis i ur och skur utan problem med sin -98.

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.