AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
366

sänka e30...

jo
67
jocce_
318i-85
ska man köpa bara fjädrar eller hela kit? räcker original till om man köper fjädrar som sänker ca 60?

mov_it
Satsa på en komplett sats. Har du kvar original dämparna på din bil och sänker den 60mm så dör dom :))

/Johan
[CUL8ER]
jo
67
jocce_
318i-85
okej, gör väl det..vad å rekommendera weitecsats? mh?

mov_it
ja weitec är säkert inte dåliga. Jamex är ju också ett alternativ som inte är så dyrt...

/Johan
[CUL8ER]
beror ju på hur mycket pengar du är beredd att lägga ut...Öhlins-dämpare är ju aldrig fel..:) närå,lite dyrt kanske....
allvarligt nu så rekomenderar iaf ja varmt "KONI"...mycket bra kavalité till hyffsat pris
K.A.W hos Mh-Gtr är ett grymt bra alternativ och i rimlig pris klass.

Kolla hans hemsida..

www.mh-gtr.com

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
jo
67
jocce_
318i-85
60/60 eller 40/40 med 16"?

mov_it
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
60/40 Weitech åker jag med och det är jag oerhört nöjd med. Får perfekt höjd (för mitt sinne) med 215/14-16-däck på Alpina 7x16" fälgar. Är inte så låg så den tar i någon stans (utom på extrema ställen) och tillräckligt låg för att se mycket snabb ut. :)

Om någon har en sats med ställbara Koni eller Bilstein Sprint-dämpare liggande så letar jag efter sådana, så hör i så fall hemskt gärna av er för de är rätt dyra annars.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
215-40-16 skulle det såklart vara. Fulda Extremo förresten om det är intressant. :)
jo
67
jocce_
318i-85
så 60/60 är inte å rekommendera lr? "lutar" dn mycket framåt med 60/40? har du bild? varför skall du byta dämpare om du vart så nöjd btw?

mov_it
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag fick höra, när jag skulle välja fjädrar, att 60/60 blir för mycket på E30 om man tänker använda bilen som vanligt. Bilen "lutar" inte störande mycket framåt, utan jag tycker kilformen är vacker om den är balanserad.
Anledningen till att jag ska byta dämpare är att det sitter original M-tech-dämpare på den just nu. Inte så smidigt att åka på för länge. Slängde på satsen i oktober, så jag har dessvärre inga bilder på bilen då jag vägrar att fota den med plåtfälgar och vinderdäck. :) Så fort vädret tillåter sommardäck och lackjobb så kommer bilder, det lovar jag.

Länk
Här kan du sänka din bil. Om du vill ha exakt min bil så sänk bilen 60/40, 16" Alpina och behåll den röda färgen och 2-dörrars. Bilden har dock klart högre däck vilken gör bilen lite högre och "styltigare" än vad min ser ut (enligt mina ögon).
Tänk också på att man ofta lastar i något bak (baslåda?) vilket sänker den bak någon cm.
jo
67
jocce_
318i-85
okej, tack. dt lutar nog mot 60/40 då i sådana fall, då jag troligen kommer köpa nya 215-45 lr 40-16 till våren..
men du har aldrig tagit i fartguppar med oljetråg eller grenrör då?

mov_it
jo
67
jocce_
318i-85
hur är ljusbilden med 60/40 förresten? ställt om strålkastarna?

mov_it
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det är inte dumt. 215/40-16 passar utmärkt. Handlar om mycket få millimeter innan hjulen tar i i innerkant vid fullt rattutslag och det får man ju stilpoäng för på ASB om man inte lyckas undvika.

Jag har inte fått dem att ta i, nä utom en gång när jag gick lite brett över ett par curbs, men det var så lite så det lät bara. Men lite skitnödig blev man allt.
Fronten tar i vid extrema infarter eller liknande, men det är ju p.g.a. is-läppen.
Ljusbilden har jag inte funderat över. Får se vad ASB säger vid besiktning om ett par veckor. Tror inte det skall vara några problem dock. Kör sällan bilen i mörker utanför belysta områden.
jo
67
jocce_
318i-85
okej, far å handlar satsen inom snar framtid då.. har lite brått att fixa det bara då man fick underkänt i besiktning senast pga kapade fjädrar :) vilket i sig är rätt korkat att köra runt med..
men ljusbilden kan man väl bara ställa om lr?

mov_it
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ljusbilden kan du lätt ställa om om du lossar på plastdetaljerna bakom strålkastarna. Tror det sitter med 4 skruvar du kan justera med handkraft. Får väl lägga ner lite energi i den frågan någon dag när det blivit varmare ute. :)
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
jag sänkte 70/50 på min e:30 de sa inget om ljusbilden för det !!!

Mvh/ Daniel
jo
67
jocce_
318i-85
nån med bild på sin 40/40 eller 60/40 e30?

mov_it
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Är det någon som har sänkt sin E30 40/40 eller 40/20? Hur vart resultatet, någon skillnad på väghållning? Någon som har en bild på hur det ser ut? Funderar på att göra det till sommaren.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Går det bra att köra med originaldämpare om man nöjer sig att sänka 40/40. Har 205/50-16 och vill bara slippa Jeep-looken som den har nu med en massa luft i hjulhusen? Vill inte få den att se sänkt ut så 40/40 verkar lagom. Nu ser det ut som den är höjd istället och det är _inte_ snyggt...
jo
67
jocce_
318i-85
40/40 weitec fjädrar ska ja köpa på måndag till originaldämpare, i längden borde man väl byta dämparna till sport för att inte slita för mycket på original..

mov_it
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.