AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
707

kontrollera mätarställning

Hej

Jag hade en liten fundering om mätarställningen, hörde att man kunde be bmw att kontrollera saken med någon programvara. Det skulle kosta ca 400 kr. Hur säker är informationen man får?

Antar att när man "skruvar" bilen använder man ngn liknande programvara...?

Det fanns en artikel på forumet om något som hette carsoft el liknande. där kunde man se larm från abs sensorn etc (larmkoder) och sedan gick det bra att plocka bort info man inte ville ha.

Kan man vara säker på att det som bmw säger är riktigt?

mvh Oskar

M Roadster wannabe
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Vilken bil gäller det. Bilar efter -96 (vet inte om det bara gäller
5 och 7 serien) kan man kolla via Carsoft diagnosen. Bilen lagrar den totala mätarställningen i ljusomställaren och de flesta som "skruvar" (inte bokstavligen!) matar bara in den nya (lägre) mätarställnigen i mätarhuset. Detta gör de pga av det är
1) dyrt att byta ljusomställaren och den ska kodas in mot mätarhuset.
2) Enklare och snabbare att bara ändra i mätarhuset. Är nog inte så många som vet infon med ljusomkopplare (läs svensson).

Man kan var ganska säker (90%) på det BMW säger.
De sista 10% är när de har fel ;)

M V H
Stephan

23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
Läs om det i importguiden tex.
Carsoft är ett program som används av icke märkesverkstäder
istället för de Dataprogram som används där.
Det är kanske inte i dagensläge 100% av alla funktioner, men det mesta som är nödvändigt finns med och ständiga uppgraderingar kommer hela tiden.(BMW i Örebro tar ca 750 spänn för en koll enligt den prislista som hänger innanför disken där)

Länk

MVH
Hasso
Länk

Det låter som en bra förklaring. Antar att när dom personer som "skruvar" bilarna vill lägga ut så lite pengar som möjligt innnan dom säljer vidare..... då lönar det sig kanske inte ljusomställare etc.

Jag tänkte skaffa mig en m roadster =)
Tack för svaren Oskar
400kr tar bmw i stockholm, där avslöjade dom att bilen jag skulle köpa var skruvad!

De kan även kolla service intervall.

Gör du det själv mha serviceboken och lite telesamtal kan du också till 90% verifiera miltalet (i de flesta fall)

:)
Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag har för mig att jag läste någonstans på forumet att det satt någon mätare i bakaxeln?
Givaren till hastighets mätaren sitter i bakaxel klumpen..

/ Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.