AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
655

Mera värmeproblem e28.

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Har läst om massor med problem runt värmen/ventilationen i e28.
Jag har tex. haft massor med strul runt värmen, antigen full eller ingen värme alls.
Köpte ny vattenventil och tempsensor, den som sitter på panelen ovanför pedalerna. Sprungit runt på skrotarna och köpt på mig 4st värmereglage, men helt utan framgång.
I går fick jag tag på ytterligare ett värmereglag + en liten tempsensor som jag ej visste om förut, bytte detta i natt å nu tror jag äntligen att jag har fått ordning på det hela.
Körde lite för kort sträcka för att testa riktigt, men det värkar som värmen reagerar på reglagets pulser.
Vet inte om NI vet om denna lilla tempsensor som i övrigt var helt ny för mig, den sitter i luftkanalen ovanför gaspedalen.
Titta på länken nedan, nr 7. En avlång smal sak.

Länk

//Ticco

www.ticco.com
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok Ticco>>>>Den hade jag ingen aning om...Man lär så länge man lever.
Har du AC då kanske?Möjligen en sensor till AC bilar?

Jag har lite tendens till fenomenet på min 528:a som du beskriver,dvs antingen ingen värme eller så allt på en gång s.a.s.

Mvh Janne.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nej, jag har ingen AC.
Bilen jag tog den från var en 520, oxå utan AC.

//Ticco

www.ticco.com
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,då får jag nog börja kolla upp det där..Tack för infon.

Mvh Janne.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jag kan ju inte med säkerhet säga att det var den det var fel på eftersom jag bytte reglaget sammtidigt.
Men man kan ju undra, eftersom det var det 5'e reglaget jag provar.

//Ticco

www.ticco.com
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
En del E28, kanske alla, har en enklare form av värmegreglering. Har sett i några bilar utan ac att det står temperatur på värmereglaget. Tempsensorn tillsammans med värmereglaget styr på bilar med värmereglering temperaturen i kupen genom att hålla vattenventilen öppen i olika långa intervaller. För att kolla så reglaget och tempsensorn ger rätt signaler till vattenventilen anslut ett mätinstrument till vattenventilens kontakt. Det kommer pulser på 12 volt som öppnar ventilen. Max värme så ska den ha spänning hela tiden och min värme ingen spänning alls. I ett mellanläge pulsar spänningen så rätt temperatur ges. Kolla i era instruktionsböcker, har för mig att det står om värmeregleringen där.

mvh Johan
Ti
2.587
Ticco
420i -14
LTK:
Jo jag vet om detta, jag ahr mätt på min bil tidigare å den har skickat pulser.
Men fel pulser om man säger så... Det har hela tiden blivit för varmt i bilen.

//Ticco

www.ticco.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ändring av adressen:
Länk

så här ser den ut:
Länk

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.