|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur blir 750i E32 uppe i toppfarten när spärren fortfarande är kvar? När börjar den bryta och ta ner på "matningen", den gör väl det en bit innan den bryter helt? När börjar den sega om spärren är borttagen? Med spärren i så tycker jag att det börjar sega vid 240 km/h, men min har segat sig upp till 260 km/h (på mätaren) innan den verkligen har brytit. Skulle som sagt vara kul att veta hur den blir när spärren är borttagen? Jesperado, en fråga här nedan till dig enbart? Vad är det för märke på dina chip? Hur mycket varvar din i 120 km/h på 4:e växeln och då när "lock-up:en" har gått i? Du har 3,45 utväxling? //Schnitzer | |
|
Med toppfartsspärren bröt min i 252 km/h vill jag minnas. Mätarfart ganska exakt 260 km/h. Original bortsett från trimchip toppade min 271 km/h, strax över 280 i mätarfart. Chipen har inget märke, min bror har tillverkat dom, sedan är dom mappade i min bil. Tror jag har ganska exakt 2500 rpm vid 120 km/h. Utväxlingen är jag fortfarande osäker på, det ska vara original på Alpina B12:an... Det borde man kunna räkna ut va? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, när du menar enbart chiptrimning och resten original, då var bakaxelklumpen original med utv. 3:15 också? Alpina B12 ska ha samma som 735i tror jag 3:45, i alla fall där någonstans. Det är samma växellåda som på 750i, i alla fall med samma värden. 1:a = 2,48 2:a = 1,48 3:e = 1,00 4:e 0,73. Märkte du stor skillnad när du bytte utväxlingen? Har du monterat in trimkamaxlar? Vad mer har du gjort som ger hästkrafter? För du har inte turbo laddat den eller kompressormattat den? Bortse från lustgasen. //Schnitzer |
|
|
Glömde: Då med bara trimchip och 3:15 utväxling så gör den lite över 280 km/h. Exakt samma har två goda vänner från Tyskland haft med sina 750i E32, de hade 282 km/h mätarfart. Hur mycket varvade det för dig i farter över 280 km/h på mätaren? Med BSR chip, tror du att den kan göra något liknande? Har du flyttat varvstoppet någonting? Till hur mycket? Jag hade tänkte att flytta mitt till 6400 varv/minut. Där ligger jag ju inte länge, men kan det vara skadligt för motorn om man gör så t.ex någon gång i veckan? //Schnitzer |
|
|
Det var helt original bortsett från chipen. Original utväxling med. Det blev skillnad med Alpinautväxlingen. Något bättre accleration och drag i lägre hastigheter. Med originalutväxlingen gjorde den ca 130 km/h vid 2500 rpm och nu ca 120 km/h vid 2500 rpm. Jag vet inga varv vid så höga hastigheter, inte ofta man får tillfälle att prova tyvärr, men med originalutväxlingen kan man köra jävligt fort innan varvtalsstoppet bryter. Trimkammarna ligger kvar i den gamla motorn som jag tänkt turbokonvertera men inte kommit så långt med, nu kör jag ganska original. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, det finns trimkammar från Dr. Schrick för 6400 kronor/st. Hade jag inte studerat nu så hade jag nog köpt såna. Jag pratade med en kille från Hamburg som hade gjort vassare kammar på sin och det hade blivit skillnad. Hur mycket kan trimkammar gör i hk-väg? 15-25 hk? Var det dyrt när du installerade lustgasen föresten? Såg ett kit till BMW V12 för ca 10-11.000 kronor, sedan fick man köpa tubar för 1500 kronor/st tror jag. Jag funderar på att byta utväxling, men jag är lite orolig på hur mycket V12:an tål i varv. Den är ju original ganska lågvarvat, ligger ju inte direkt på högt varv på landsväg i 120 km/h. Den kommer nog att bli en hel del rappare också, mata på bättre på växlarna. Var någonstans kom du upp i +280 km/h? När jag åkte ner till Knutstorpsträffen så var jag ute på kvällen och åkte mellan Helsingborg och Halmstad. Jädrigt fina motorvägar, tog svängen genom Ängelholm. Det var där jag mötte på 3,8:an. Det vore kul att montera ner en hel V12 från 750i. Har bara sett bilder på delarna som blir nermonterade. //Schnitzer |
|
|
Jag har kammar från Dinan, hur mycket kammarna i sig ger vet jag inte riktigt, jag bytte mycket saker samtidigt. Men det gör stor nytta, den blir betydligt mer varvvillig och rapp... Jag lånade begagnade lustgasgrejer, två små system egentligen. Jag har kvar grejerna och tror jag köper dom, kostar mig 15000:- i så fall. Att byta utväxlingen ger en hel del på acclerationen från stillastående eller vid låga hastigheter, att bilen sen "bara" gör 280 istället för 300 kan jag leva med. Men det är ju en prioriteringssak som så mycket annat... Motorvägen mellan Lund och Gårdstånga är bra på natten eller tidigt på morgonen på helgerna (speciellt på det hållet, då har man en lång ganska brant nedförsbacke som hjälper till). Likaså motorvägen från Malmö till Ystad... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan det vara skadligt för motorn om jag kör den till 6400 varv/minut någon gång varje vecka? Hur mycket har du flyttat ditt varvstopp till? //Schnitzer |
|
|
Det tror jag inte, hoppas inte det i alla fall! :) Jag har mitt på 6800 rpm... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jädrar 6800 rpm är inte dåligt. Det är väl en bra bit in på det röda, men man ligger ju inte där hela dagen heller. Jag tar nog max 6400 rpm, men det är inget varvtal som jag kommer att vilja ligga på hela tiden. Då sliter det nog en hel del. Bra att man har fått lite mer kunskap om detta. Har alla E34 (535i, 540i, M5 mm) och E32 (730i, 735i, 740i mm) samma sorts bakaxelklumpar, alltså passar det från alla E32 och E34 direkt till min bil? Hur ska man annars göra om det inte passar? Alla E32 tycker jag borde passa, men hur blir det med E34? Det kanske är samma grejer. //Schnitzer |
|
|
Vet faktiskt inte om bakaxlarna... Bara för att stoppet ligger vid 6800 rpm måste man ju inte varva dit jämt! Den accar bättre om man växlar lite tidigare! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja, precis så man slipper varvstoppet. Man förlorar ju en del på det när det verkligen gäller. //Schnitzer |
|
|
Dessutom tappar den ju vrid högst upp i varvtalsregistret, då är det oftast bättre att växla och hamna bra i vridmomentskurvan på nästa växel istället! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Om jag flyttar varvstoppet till 6400 rpm så behöver man ju inte köra mer än till max 6000 rpm, de sitta 400 rpm:n kanske inte behövs? 5200 rpm är det 300 hk, ca 280 hk vid 6000 rpm sedan så blir det mindre så det är lika bra att lägga i nästa växel så man möter ett bra vridmoment som du säger. Men den gången som man drar den till 6000 rpm kan det vara skönt att slippa vara orolig för att varvstoppet ska gå i. //Schnitzer |
|
|
Det bästa är att prova sig fram, jag har kommit fram till att man tjänar på att växla tidigare än jag först trodde, ganska mycket tidigare... När man provat klart kan man få gjort ett växellådschip som precis följer de växlingarna man vill ha! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja just det ja. När jag letade efter 750i exemplar så hittade jag en som hade MK-Motorsport chip till växellådan. Var kan man köpa sånt? Är de svåra att sätta in? Är väl ingen nödvändiget kanske? //Schnitzer |
|
|
Vet faktiskt inte var man köper det, dom enda jag vet på rak arm som har är Dinan, men dom är ju programmerade för att passa Dinanmodifierade bilar. Byta det är inga problem! Om man tycker det är nödvändigt eller ej är ju en smaksak, men jag tror nog det kan göra nästan lika mycket nytta som de vanliga trimchipen på prestandan! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, nej, då räcker det kanske med vanliga effektchipen. Växellådschip skulle man kanske kunna ha bara för att ha det. //Schnitzer |
|
| 730i med 3.45 varvar 2300 vid 120km | |
|
mikael: 730i har väl 3:64. 735i har 3:45. Men du kanske har varit med i en 730i som har bytt till 3:45? //Schnitzer |
|
| ja det är en 735 klump ,tänkte prova 364 i 750n, då 3.45an var odiffad hamnade den i 730 (den går ju inte loss ändå... ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.