|
|
|
|---|---|
|
passar 318is m42motorn i en vanlig 318i -89 med m40 motor? är det olika drivlinor mm? | |
|
Japp, det borde den göra samma drivlina tror jag. Det är samma utväxling i lådan på båda bilarna iaf. Länk |
|
µ_bmw_µ |
En fråga är ju om det inte kan bli lite knas med elektroniken...allt måste ju hänga med i den nya motorn. Jaja lycka till Mvh ... |
|
Växellåda och bakåt är lika. Inte helt säkert med samma utväxling i slutväxeln, 318i kan ha lite lägre eventuellt. Beror alltså på vilken slutväxel den 318i du råkar ha har. Allt annat(allt under huven) är olika. Så vid ett byte måste allt flyttas med, all el och hela insuget och även grenrör/avgasrör. Om du vill ha den lika som en orginal is alltså. |
|
|
Nästan säker på att det är samma utväxling på baxaxeln, om det nu spelar någon roll. Länk |
|
|
sen lär du ja ha en 8v motor som du kan byta med om du ska bes bilen... bes mannen tittar lite funderande och säger jaha din bil har visst fått 8ventiler till hur har det gått till! :D varpå du svarar ehh fan jag som kollade under huven igår och då satt det en 8ventilers motor där..... för man kan väl aldrig få igenom en 318i med is motor eller? är ju helt olika motorer..... Letar efter en fin 325 88 och nyare! Länk |
|
|
De allra flesta 318i har 4,10:1 precis som 318is. Men det finns också 318i med 4,27. Och touring kan ha 4,10:1, 4,27:1 eller 4,45:1 det var därför jag inte sa att det var helt säkert att det är exakt samma utväxling. Om den går igenom eller inte beror väl på vilken tur man har med besiktningsmannen. Troligaste är väl nästan att den går igenom. Lagligt är det ju inte, men iaf.... |
|
| Men kikar han närmare och ser att stiften sitter mellan kamaxlarna eller ser de individuella tändspolarna kanske han börjar ana ugglor i mossen. | |
ant |
ja jag tror att den bredare toppen och spearata tändsoplarna är det som ställer till det. men det är klart vid en snabb titt utan att ha allt för stor koll så kan man nog lätt ta det för en m40 motor. jag känner en kille som har byggt om en 318i -83 till 318is 16V -90. den har han besiktat flera gånger utan problem. men de senaste året har den varit avställd. får väl se hur det går med besiktning nu, det har ju blivit lite hårdare koll numera. ========== Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.