|
|
|
|---|---|
| Tänkte byta växellådsolja på min 318 e30, men.. vad får man tag på en sån special nyckel? Ser ut som en BAMSESTOR insex. | |
|
Biltema, mekonomen eller ngn annan bildelsfirma brukar ha såna. Mvh Micke t/ 328-96 520-92(till salu!) B6 3,5-89 |
|
|
Ta en M-10 bult (17 mm skalle )och en rörtång att vrida bulten med ,stoppa in bultskallen i pluggen och ta i så ska du se att det lossnar . Jag ger mig aldrig !!!!! . |
|
|
kan ju alltid kapa två vultar o svetsa i hop dom,då går det nog lättare än med en rör tång =) D är fegt o släppa gasen! |
|
|
Ja , det lättaste är nog att hala upp plånboken och köpa en 17 mm insexnyckel ,det är ju inte alla som har en svets liggandes i garderoben . Jag ger mig aldrig !!!!! . |
|
mackan325 |
Jag har M10 bult + 2 M10 muttrar som jag dragit mot varandra. Funkar utmarkt, kostar 15:- |
powsgli |
Man kan ju tro att BMW satt i en insex 17 för att jäv..s så att folk inte skall kunna serva bilarna hur enkelt som helst. Vad är det för plugg i klumpem bak? Har aldrig tänkt på att kolla. Lämnar alltid bort för oljebyten i vx och kardanklumpen. Har ingen spruta för att fylla på med. |
|
Hej! Man behöver ingen "spruta" för att fylla på olja i växellådan. Du tar bara en slang och rar den uppifrån motorrummet och ner in i växellådan sedan är det bara att tanka på, oljan rinner ju nur med självfall. Och i själva diffen bak så tar du bara och kör in pipen på flaskan, in i hålet och vänd flaskan upp och ner. "Skitenkelt" :-) Häldre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
powsgli |
Tack för tipsen! Jag har måste jag erkänna aldrig gjort nå´n analys av enklaste tillvägagångssätt. Kommer f.o.m. nu att byta oljan själv även i vx och klump. |
| Min oljeskruv till lådan satt så hårt att ingen av mina skruvar ville hålla. Dom vreds av vid skallen jag blev tvungen att tillverka ett verktyg. | |
|
Vid ett oljebyte satt pluggen så hårt jag ej fick bort den trots att jag har en 17 mm insexhylsa. Efter att nyckelgreppet blivit runt "högg" jag loss pluggen med huggmejsel. BMW-verkstaden sa att det var relativt vanligt och att de själva brukar pumpa upp en domkraft mot hylsan för att hålla den i läge och därefter vrida loss pluggen! |
|
|
När det är Aluminium hus på växelådorna tar man en hammare,ger bluggen ett par riktiga smälar,se till o träffa rätt,sen kan du skruva ur den med fingrarna,detta lärde jag mig när jag renoverade lådor på volvo! D är fegt o släppa gasen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.