AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.327

svajande tomgång e46

Berco
Hej alla

Här omdan när jag stod i en korsning å tvekade om jag ska köra eller inte så började motor varvet å pendla mellan 500-1000 varv(detta inträffade efter att jag släppt upp koppling halvvägs utan å gasa) varvet gick inte upp till det normala 700 varv utan pendlade mellan 500-1000 varv tills jag gasade till en gång.
Vad kan detta bero på???
Bilen är en 325 iM -01 å går kanon förövrigt .

Sehlis
Jag har inget bra svar förutom att jag har ett likadant problem. Sa till om detta vid den senaste servicen men de hittade inget fel. Dock verkar det uppkomma oftast vid 0 gradigt väder.
32
46
325
325i -94
En vän hade samma fel. Men bara när det var kall.
På BMW bytte de tändspole och tändstift, vilket löste problemet. Detta efter att först ha bytt alla kallstartsdelar (reläer och sånt) utan att det löste sig.
Värt att testa kanske..
Berco
325

var tomgången orolig hela tiden eller bra efter belastning utan gaspådrag? (så man nästan får motor stopp)
Is
17
Isko
330 ci -01
Mig händer det oftast när jag ska fickparkera och backar in bilen i en p-ruta, och när jag trycker in koplingen och eller ska släppa upp den så börjar tomgången svajja. Väldigt irriterande

Berco
Isko..

Har du kollar med BMW om dom hittar något fel ?
det verkar ju vara ganska vanligt att tomgången svajjar,det har hänt mig två gånger nu å jag har haft bilen i en månad.
Undra om dom tar det på goodwill om det skulle vara något fel,nybils garantin på 1 år har ju gått ut.
Is
17
Isko
330 ci -01
Jag ska ta med dom nästa gång bilen ska in på service (ganska snart), då lovar jag att återkomma med besked. Trevlig helg.

Har själv det problemet just nu, har fått lite ideer utav en annan som har haft samma problem. Tydligen så är det oljepumpen som måste bytas och att det går på goodwill garantin. Här är andra saker som är ett normalt problem hos E46 ägarna.

E46. 320 fra sept 98-dec 2000 har en oljepumpe som ved kallstart gir en ulyd/resonans som høres tydeligt i kupeen.
Problemet er beskrevet i BMW servicebulletin. Garantisak, Oljepumpe byttes til revidert utgave.

Bromsskivor foran
Upphengskuler foran (komplett bærebro)
Vannpumpe
Oljepumpe

Dessuten har denne bilen følgende svakheter som også dekkes av
garantien:
Vanos (oljud)
Gasspedal (oljud i potensiometer (ingen gasswire på denne bilen)

BMW er kjent med disse svakheter for denne modellen, men informerer ikke
før det går sønder.
Når du henvender deg til din BMW forhandler med dine problemer vil de
søke BMW Sverige om refusjon for reparasjonen.

Fick allt detta utav en Johs Tvinde(det är däför allt är på norska)

M-RULES
Visa användare
76
Nikus
Bmw 520 E34 (525 motor)
Bmw 323i E30
mamma har en 318 E46 som tappar tomgång ( ibland stannar den ) spelar ingen roll om den är varm/kall.... vad kan detta bero på ?

har haft in dne på Lindholms bil här i umeå men inte blivit bättre... någon som har haft eller vet någon med samma "fel"

// Nicklas
North.D
330D Touring -06

Hade samma problem, men efter uppgraderad programvara så har det inte inträffat.
Visa användare
10
N1nj4
330i M-sport -01
Jag kan nästan sätta min bil på att det är lamdasonden (syresonden) som det är fel på. Kostar 3000:- att byta på BMW, eller 1200-1500:- att köpa en ny och göra jobbet själv. Eventuellt så åk till en billigare verkstad och be dem göra det, de kan t.om ta en begagnad.
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
En till med svajande tomgång, men har bara hänt 2 gånger. Däremot det där med lambda sonden, men jag hade fel på en av dom nyligen, och bytte ut den hos BMW. Gick på 2400:- inklusive uppgradering av motorprogramet, den tog dom 500:-, men ändå..visst är lambda sonden dyr. Kostade 1256:- bara mtrl kostnad för lambdasonden. Hade egentligen inga problem med bilen då, men ville ändå bara fixa den. Så kanske är det här med svajande tomgång har kanske med nåt annant än lambda, verkar ju lite kopplat till kylan ??
Jag har också detta problemet, framförallt kan man märka det om man trycker ner gasen lite lätt till ungefär 1000 RPM, då kan varvtalet stå och pendla mellan 500-1500 RPM en rätt bra stund för att sedan stabiliseras runt 1000
mi
197
mirza
330 cab -04
har hafft samma problem här om dagane stod stilla det var kanske +3 grader ute när tomgångs mätaren började gå upp och ner känders som den skulle dö ut.. sen starta ja som vanligt igen så var det inga problem sen vet ej om det inträffar igen
zi
16
zige
BMW 330 ci
har haft samma problem då jag kört många korta turer.
Blir av med den svajande tomgången då man åker längre sträcker. typ 20 till 30 km

Visa användare
586
wdac
325i -05
har inte tänkt på detta tidigare men när det är minus grader å tort i luften så är inte detta prolem lika påtagligt som när det är fuktigt i luften å någon plusgrad....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.