AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.363

Vad är Kulpeening?

Sida 1 av 2
johanedstrom
Vad gör man exakt när man gör det?
Vad är fördelarna?
Vilka kan utföra det?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Man bombarderar med små kulor för att få bort spänningar.
På vevaxlar t.ex.
Nästan som att blästra men med större kulor.

Automat är bekvämt
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Kanske vevaxlar också men jag tänkte på vevstakar.

Automat är bekvämt
zi
230
zigge
740iA -96
Blästring eller trumling med stålkulor. Görs på exempelvis vevstakar för att "hamra" ut eventuella spänningar i metallen. Därefter bearbetar man lagerläge och väger in grejerna.

Detta för att undvika att metallen vrider sig vid högre temperaturer.

Zigge
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Någon som har koll på vilket tryck och vilken kulstorlek man ska köra på?
Har det där på jobbet så man kanske ska passa på när motorn ändå är riven.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
zi
230
zigge
740iA -96
De flesta motorrenoveringsfirmor har denna utrustning.

Malmö Motorrenovering fixar detta iallafall.

Zigge
Blir inte ytan hårdare också? Kallbearbetning av material ger ju en högre hållfasthet.
Det är en sorts bläster som bombarderar en metallyta med små kulor eller bitar (beroende av material) på stål används små metallkulor som blästermedel, på aluminium används ibland tro det eller ej nötskal!!

men men det om detta, principen är den att när en yta bombarderas så växer ytskiktet en aning, men eftersom att omgivande yta inte kan flytta på sig för att göra plats för denna expansion så byggs en tryckspänning in i ytskicktet, detta är speciellt effektivt mot sprickbildning som uppstår pga utmattning orsakad av uprepade dynamiska laster, tex en vevstake! denna komprimeras och "dras ut" massvis med gånger och eftersom att dragspänningen i ytskicktet aldrig uppnår samma nivå som materialet inne i tex en vevstake(pga den inbyggda tryckspänningen) så förebygger detta sprickbildning!!!

hur mkt styrka man tjänar beror på storlek på kulorna och intensiteten i blästerstrålen(antal kulor och hastighet) samt materialet som kulpenas eller shootpenas som det oxå heter!!

Vart detta utförs vet jag inte riktigt, seriösa motortrimmfirmor kan nog göra det , eller om du har kontakter inom flygindustrin, där shootpenas det mesta i tex flygmotorer
Min polare är flygplansmek på volvo och han säger att det blir mikroskopiska sprickor i metallen när den gjuts...

Zigge:

Är du 100% på att det bästa alternativet är att bomba dem först och sen balansera? Jag tycker det verkar bättre tvärtom?!?
Men vad vet jag...

Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar...
nej du ska vikta och putsa vevtaken först om du vill ha bästa resultat tror iaf jag!! slipa bort den gropiga gjutytan!! det är mitt tips iaf!! om du viktar efteråt så slipar du ju bort den "härdade" ytan!!

det blir ju ingen viktskillnad efter bombarderingen ju!! inget material tas bort eller sätts till!!
Ja, jag menar ju det... Verkade ju logiskt, men jag antar alltid att jag är sinnessjuk tills nån hävdar motsatsen:)

zi
230
zigge
740iA -96
Huruvida man balanserar först eller sist vet jag inte säkert. Min utsago är baserad på ett motorjobb MMR gjorde åt mig för sisådär tio år sedan, och dom förklarade att dom gjorde så.

Visst, jag kan minnas fel. Oavsett så är jobbet inte dyrt, och jag rekommenderar att göra detta samtidigt som man ändå väger, riktar och justerar lagerlägen.

Zigge

Veven kanske också går att bomba? Det låter ju fint iaf...

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sitter med vår bolagsinstruktion för kulpening i handen... All bearbetning skall ske före peningen. Efterbearbetning är tillåten så länge man i avverkar mer än 20% avtopparna hos den penade ytan = mycket lite.
Vill man förfina ytjämnheten kan man pena en andra gång med större kulstorlek och mindre intensitet.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
De flesta vevar är smidda, är inte stakar det också?

Detta har inget med peeningen att göra, bara ett glargörande om att det inte handlar om gjutna grejer.
I bra motorer är det oftast smidda stakar.

Det är nog inte så lätt att shotpeena. Om man gör fel kan stakarna slå sig pga att ytan blir lite deformerad.
Det kan hända att man är tvungen att bearbeta lagerläget efter shotpeeningen om staken har deformerats en aning.

När man balanserar stakarna så brukar man slipa på en balanseringsklump längst ner / längst upp på staken. Det är inget typiskt ställe som stakarna pajar på, så det borde inte vara nån fara att göra balanseringsjobbet efter shotpeeningen.
Veven är väl ända inte smidd i en m50?

Det måste den väl ändå vara. Tex alla Opel-vevar (som jag stött på i alla fall) är smidda så jag skulle vara förvånad om M50 (som tål 500+ hk) inte har smidd vev.
"I bra motorer är det oftast smidda stakar."

Är m3ans stakar smidda? Någon som vet vad de håller för?

censurerad signatur
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Smidda är dom alla gånger... Tål säkert en hel del effekt men eftersom jag inte vet väljer jag att inte spekulera.
Men är det nån vits med att bomba en SMIDD vev?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.