AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
407

325 + blyfri = Ok?

gangsta_toth
Köpte min 325 -86 i höstas. I bilen låg en flaska blyersättningsmedel. När jag ringde killen jag hade köpt bilen av, sa han att den krävde blyad bensin. Själv tycker jag det låter konstigt, för jag har sett äldre E28:or som tankar blyfritt. Jag vet att den inte har någon katalysator, men det ska väl inte finnas någon annan skillnad?
Nej fan, den ska inte ha nån blyad bensin! Alla motorer som har en topp i aluminium ska/kan köras på ren oblyad bensin, har jag fått lärt mig.

mvh / richard

gangsta_toth
Jag har för mig att det har med vilket material ventilsätet är gjort av att göra.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Den ska nog köras på oblyad bensin. Jag tror inte att det är någon skillnad på 325 utan eller med kat.

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kör blyfritt i din 325:a...tror det var från 82 som alla bmwtoppar hade härdade ventilsäten.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
theedge
kör på oblyat de funkade länge på min e30.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sorry, -84 var det som alla Bmwtoppar fått härdade säten. (Enligt div. internetsidor...)

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
va händer om man för me blybensin i en bil som är till för blyfritt..??
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Inte hela världen så länge du inte har kat.

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
På vår OK-Q8 mack så hade de listor och pärmar att slå upp det i. BMW 323 ska iaf (enl. dem) inte behöva blyad bensin från och med -85. Då bör ju inte 325 som kom -87 behöva blyad bensin.

Mvh /Carl
gangsta_toth
Nåja, skönt att få lite klarhet i det hela. Men kan man få ¨ån sorts intyg från Bmw själva att man kan köra med blyfritt? Vad händer förresten med bilar som INTE kan köras på blyfritt, men ändå så gör man det?
Lamdasonden sätts igen och måste bytas likaså katten förstörs och måste bytas = dyrt nöja att tanka blyad soppa i bilar utrustade med ovanstående saker

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Micke, nu vände du nog på resonemanget!

Du bränner ventilsätet om du kör med oblyad bensin i en bil som behöver blyet som smörjning.

Blyet är för övrigt ersatt med blyersättningsmedel eftersom bly är förbjudet i bilmotorbensin.

Det där med att blyad bensin sätter igen lambdasond och katalysator, gäller om bilen har katalysator. Vissa bilar utan katalysator behöver inte blyad bensin.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.