AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.135

"klonkande" ljud från drivlinan! E46

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej alla BMW-åkare!

En liten fundering som jag har, besatt av att inte ha några störnade ljud i bilen:
När jag släpper upp kopplingen så hör jag ett litet "klonk" från bakvagnen. Det känns ungefär som på en cykel som kedjan är lite slak, det hackar till när drivningen kommer igång. Vissa gånger känns det även vid växling från ettan till tvåan.

Någon som har erfarenhet från detta? Är det vanligt, eller ngt som är på väg att ge upp?

Skriv en rad!

MVH
Tobias
Det låter ju ganska oroväckande det där.
Jag har själv inget klonkande i bakvagnen.
Något ja märkte ett tag efter ja köpt bilen var att kopplingen ibland vid krypkörning lixom försiktigt kunde slinta (Dock väldigt mjukt och försiktigt).
Det blev dock åtgärdat på bmw. Dom sa att de var en justerings sak. Om man söker lite på ämnet så finns de ju folk med e46or som fått ny bakaxel på garantin. Så de verkar finnas bilar med "fabrikationsfel"
Du får väl be någon kunnig mek lyssna samt känna på det.

Bmw har stjärnan under huven.
jo
11
johanx2sson
320 Cabriolet -91
Har exakt samma problem - öppnade en tråd om det här för ett tag sedan och fick svaret att det antagligen beror på dåliga bussningar i bakvagnen, men att det inte är så lätt att hitta just VILKA bussningar (hade samma problem med min gamla Alfa GTV beroende på slitna kardanbussningar, vilket torde styrka teorin).
Kände att det inte är något jag kommer åtgärda själv och inväntar därför lämplig tidpunkt för ett dyrt verkstadsbesök...
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Har precis samma problem på Z3 3.0 -02, på verkstaden säjer dom att man bara ska köra tills servicen. Jag undrar vad det är, det kan väll inte vara bussningar som är slut på en ny bil???
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Rätt många som har nämnt det här problemet. Både gamla och nya har jag sett. Själv har jag upplevt det både på min 10 år gamla E36 och min nuvarande E46 som snart är fyller 5.
Lättast att undersöka/skapa oljudet får jag när jag vid parkering tex, skiftar mellan backen och ettan. Ljudet kommer precis när man är på väg att lägga i ettan. Då hörs och känns ett dovt ljud i drivlinan. Personligen störs jag inte så mycket av det. Det hjälper ju inte mycket till den som absolut vill bli av med det men det säger iaf att felet finns på rätt många Bmw.

Mvh
Anders S.
Kongo MMH
Det är absolut inget man ska överse med. Klonkar det är det garanterat dags att byta, ny bil eller inte.
Annars tar andra delar skada oxå.
Det låter som standardfel, dvs bakvagnsbussning, men kan vara kardan eller drivaxel t.ex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.