|
|
|
|---|---|
|
Ofta säger ju folk att det bara är orginaldelar som gäller. Vadå orginal?Det är väl ingen som tror att BMW t.ex tillverkar alla komponenter själva.Bara för att det ligger i ett BMW,Volvo-emballage så blir ju inte delarna bättre, och ingen ser ju nån skillnad....Att t.ex Biltema har en ojämn kvalite kan man ju hålla med om, men handlar man hos exempelvis Mekonomen så är det ju samma prylar.Köpte bärarmar till en 525 hos en annan handlare men det stod BMW på och det var väsentligt billigare. Delarna tillverkas ju av stora kända tillverkare oavsett var dom sedan säljs. Det är ju inte alltid som en annan handlare är billigare än BMW men det är ju värt att kolla, tycker jag i alla fall... / Johan | |
|
det är sant det du säger...men det är oftast lättast att handla hos BMW typ tändstift eller liknande...visst det är NGK som gör stiften men du behöver inte slå i någon bok för få veta vilka stift du ska ha...det vet ju dem på BMW...när det gäller sådant så föredrar jag BMW... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
biltema är pch förblir skit. köppte ett oat styrleder men tro inte att de var den bästa passformen nöst intill omöjligt att göra en hjulinställning. bekvagnsbussningarna höll i två månader. mekonomens grejjer är lite bättre men fel finns där med. tex bärarmen till min bil är gjort i aluminium och det är de på mekonomen, men ev en annan slags aluminium betydligt skörare än orginalet, och ringen som ska hålla gummi bälgen runt leden finns inte där på mekonomens. så olika tillvärkare finns det. Joakim Eriksson |
|
|
Du har rätt Johan, att bland annat Mekonomen (ofta) säljer prylar från samma tillverkare som BMW. MEN det är faktiskt inte ovanligt att BMW är billigare än mekonomen, så kolla noga innan du köper! Biltemas kvalite är erkänt ojämn. Vissa varor håller bra kvalitet, andra mindre bra och en hel del varor håller ganska låg kvalitet.... Kan vara svårt att avgöra i förhand! Dessutom kan de plötsligt byta leverantörer. Mvh |
|
|
Allt jag hitills behövt byta på min bil har varit billigare original än på mekonomen. Dessutom smidigare... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Tro inte att det är en fantastisk skillnad mellan Biltema/Mekonomen/Micro. Vissa delar är exakt desamma men med olika prislapp. Jag har haft bra rabatter på Mekonomen så jag har handlat mycket där. Det mesta är bra men inte allt. Inget har väl hittils varit bättre än original. Och det är nog sällan det är exakt samma som BMW. Trots det kan det vara billigare på BMW även med mkt sämre rabatt. Med original behöver man ju heller inte oroa sig så mycket. |
|
|
Mekonomen kan byta namn till dyronomen,biltema brukar jag handla penslar o verktyg 10års garanti är kanon,micro batterier,reservdelar o servicedelar på bmw ,ibland motor nord nån som kommer i håg team 80 jag hade medlnr422. Länk Bmwcs 3381 |
|
µ_bmw_µ |
Var man köper reservdelar är en kvalitetsfråga. Självklart måste ju BMW som tillverkare av bilen saluföra produkter med största tillförlitlighet och högsta kvalitet lika väl som de måste kunna ta hem minsta lilla pinal som kunden önskar. För att kunna vara säker på sådant och inte heller behöva bry sig om vilket fabrikat man ska titta efter så ska man helst hålla sig till märkesverkstaden. Självklart är ju också att alla fordonstillverkare vill ha sin egen stämpel på sina utvalda produkter, sitt signum...då ökar priset ytterliggare ett snäpp. De som är lite mer säkra på vilka produkter som gäller kan ju, för att hålla ner priset, gå till oberoende reservdelskedjor. Vilken butik man väljer beror ju lite på tillförlitligheten igen. När det gäller Mekonomen har jag alltid fått de produkter jag önskat, vilka också enligt mig har varit värda priset. Biltema och Micro slåss ju på lågprismarknaden men deras produkter får man ju se upp med vad man köper, det är inte alltid deras prylar håller vad de lovat... Gasa *lungt* Mvh ... |
|
Måste nog oxå tillstå (som en del andra redan gjort) att mekonomen har dyra res delar. Ofta en hel del dyrare än BMW. Begriper inte att dem expanderar med deras priser... Mvh Janne. |
|
|
...de kanske är billigare än andra bilmärkens reservdelar!? Jag vet inte! Har faktiskt också förundrats över att de kan sälja så bra som de gör! Mvh |
|
|
Janne T: Det är lätt. De lever på att folk tror att delarna är billiga på mekonomen "för så har det alltid varit". Det är lika utbrett som myten om att "BMWs reservdelar är hutlöst dyra". Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Ja man ska ju köpa delar med bra kvalite och BMW sätter ju normen för sina underleverantörer.BMW köper kanske hjullager från SKF , mycket kommer från Bosch osv, alltså kända stora tillverkare.Och vet man vad grejorna heter så kan man köpa dom var som helst.Biltema har ju knappt ändå inte kvar några bildelar. Men om man ska ha något till bilen som inte äventyrar säkerheten eller riskerar att skada bilen då har väl det ingen större betydelse. En del är ju fanatiska och ska handla varenda pinal (torkarblad & sånt)hos t.ex BMW.Bosch delar t.ex spridare, tomgångsmotorer osv har sitt art.nr skrivet på prylen och dessa grejer kan köpas genom en Bosch representant.Har kollat när jag har behövt delar och det är oftast betydligt billigare.Även lågprisleverantörer kan ha samma varor i kartongerna t.ex hjullager är ofta SKF eller likvärdigt.Men som sagt var BMW kan minsann ha bra priser dom också. /Johan |
|
|
När jag bytte batteri hos 325an fick jag ett bättre, kraftfullare batteri hos bmw till bättre pris än vad ekonomen skulle ha. Håller med de flesta ovanstående talare när det gäller biltema. På en volvo 240 ja, en bmw nej! Men iof så är det okej med dimljus hos bilteme med tanke på vad bmw ska ha för ett (och dom pajar varje vinter). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.