AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.658

Är tjänstebil något att ha?

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Filurar på om man skall försöka få sig en tjänstebil.
Kostnaden för denna skulle isåfall bli ca 5000kr/mån netto (nästan inga tjänstemil och bruttolöneavdrag).
Jag har idag en Opel diesel och en 325iX och månadskostnaden för bara Opeln är ca 4000kr per månad + bränsle. iX:en kostar säkert nåt åt det hållet med med allt lull lull som köps till den.
Skulle det kanske vara någon idé att byta ut bägge bilarna mot tex en 320i T (har 2 st tjejer på 9mån som skall kunna åka med)?
Mindre bekymmer blir det ju men kanske inte lika kul... iX:en är vansinnigt rolig! :-)

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

zi
230
zigge
740iA -96
Jag hade tjänstebil på mitt förra arbete, och då var detta en någorlunda bra affär, beroende på att jag körde mycket privat, och hade 12 mil enkel väg till jobb = 4200 mil/år. Eftersom man skattar för bensinen och i mitt fall hade passerat gränsen för statlig skatt, kostade bensinen mig 6kr/litern netto.

Beroende på avtal så slipper man lite olika utgifter. i mitt fall stod företaget för: däck, oljor, spolarvätskor, service, biltvätt och torkarblad.

Jag valde tjänstebil av bekvämlighet.

Men numera har jag bara 1 mil till mitt jobb, så det vore ekonomisk idioti nu.

Zigge
Tror att det blir mer lönsamt om du köper en 320dT eftersom vägskatten då kommer at6t betalas med dina oskattade pengar, dock är en sådan sannolikt tristare...men det är en annan fråga.

Tjänstebil är säkert mycket bekvämt, verkar inte helt fel ekonomiskt heller...beror mycket på hur pass bra affär man kan göra vid köp och försäljning av en alternativ beg bil.

/Simon
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns massor av faktorer som spelar in. Dels skiljer sig olika företags tjänstebilspolicy, t ex vilka bilar du får köpa, hur mycket betalar du själv via bruttolöneavdrag, vem betalar bensinen, hur dyr får bilen + utrustning vara.

Nästa del i beräkningarna är ju dina förutsättningar, t ex hur mycket du kör privat, vilken lönenivå du ligger på (styr ju hur mycket bruttolöneavdraget är i nettopengar), hur långt du har till jobbet (styr skattereduktion för resa mellan hem och arbete). Sedan tillkommer ju kanske beräkningar på vad alternativet till tjänstebil är. Är alternativet att köpa en ny bil med egna eller lånade pengar eller att ha en äldre bil med mindre värdeminskning. Med tjänstebil så binder du inte upp så mycket kapital vilket kan frigöra kapital för annat som det kan gå att tjäna pengar på.

Tycker att 5000kr netto/mån för en 320 låter lite mycket men har inte räknat på det. Kollegor till mig som har 320iT pratade om ca. 3500 kr. Men återigen så varierar ju detta beroende på faktorerna ovan.

Fördelarna är ju att man får en ny bil och dom bekymmer som kan dyka upp kostar inget att få åtgärdade. Man slipper även skatt och försäkring och de flesta driftskostnaderna bortsett från bensin som man ofta står för själv. Du vet vad det kostar varje månad och slipper obehagliga överraskningar och som tvåbarnsfar så får du ju med en ny bil också en betydligt säkrar bil än din 325:a om olyckan skulle vara framme.

Nackdelarna är väl att kostnaderna är lite höga men det beror som sagt lite på hur man räknar och vilka förutsättningar som finns. Svårt att få en BMW med rolig motor (ber om ursäkt till 320-ägare) och utrustning för de belopp som brukar vara aktuella.

Med tanke på att bruttolöneavdraget slår olika i nettokronor så blir det ju fördelaktigare ju högre skatt man har. Har du låg lön så motsvarar ju nettobeloppet ca. 70% av avdraget medan andra som tjänar bättre t ex får nettobeloppet minskat med 45%. Bara denna skillnad kan ju göra uppemot en tusenlapp i skattade pengar.

Själv valde jag att köpa bättre begagnat istället för att ta tjänstebil men det var i första hand inte av ekonomiska skäl.

DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Magnus M: Det är svårt att ge någon rekommendation eftersom valet skall göras utifrån ens egna ekonomiska situation samt av personlig karaktär (vissa vill meka och bya fälgar, styla mm och det är inte att rekommendera på en tjänstebil). Som jag ser det så är det två stora fördelar med tjänstebil, den ena är bekvämlighet/trygghet och den andra ekonomisk då du slipper stå för värdeminskning och eventuell kapitalkostnad. Dessutom så får du en fabriksny bil och det är ju inte fel...

Zigge: Jag har en mil enkel resa till jobbet och det är inte ekonomisk idioti att ha tjänstebil (för min del).

roadZter
zi
230
zigge
740iA -96
Danne: Med det bilval jag hade gjort, hade det varit idioti:-) Jag räknade på en 540i touring med extra lullull, och med det förmånsvärdet som poppade fram vid beräkningen, så anser jag att det var för dyrt. Min förra tjänstebil var en Passat Variant, som var väldigt praktisk och hyffsat billig, men ack så tråkig.....

Zigge

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Vill bara komplettera Programmers utomordentliga inlägg ovan angående bensinen. Det lönar sig även att inte stå för soppan själv, eftersom det ju alltid är billigare att beskattas för en förmån (av t.ex. fri bensin) än att betala av skattade pengar för t.ex. bensinen, vilket gäller även om just drivmedelsförmån skall räknas upp med 20% vid beräkning av skatteavdrag och på kontrolluppgift.

Ett exempel: Du kör en månad 100 mil (privat alltså, t.ex. till och från jobbet, dagis mm) med en bil som drar en liter per mil, och soppan kostar 10 kr per liter.
Skulle du betalat soppan själv kostar det dig 100 x 1 x 10 = 1000 kr. Om däremot arbetsgivaren betalar soppan för denna privata körning kommer du att beskattas för 1000 x 1,2 = 1200 kr, men det blir ju ändå billigare eftersom nettokostnaden efter skatt hamnar mellan ca 540 -840 kr, beroende på din marginalskatt.

Sen är det ju en annan sak att arbetsgivare, precis som sagts ovan, har en uppsjö av olika policies, vissa låter t.ex. högre chefer få fritt drivmedel medan säljare och andra får betala soppan själv och då får ersättning med 9 kr/tjänstemil för bensinare och 6 kr/tjänstemil för dieslar.
I sådana fall kan det till och med löna sig att betala soppan själv, under förutsättning att man har en riktigt tråkig och bensinsnål bil. Ett exempel till: Din tjänste-Polo drar 0,5 liter per mil, soppan kostar 10 kr per liter. För varje mil du kör i tjänsten får du av arbetsgivaren 9 kr, medan soppan bara har kostat dig 5 kr.
Alla andra kostnader betalas i regel av arbetsgivaren, så du har med andra ord hittat en riktig sparbössa, om än tråkig.
Så blev det när Anna Lindh, som då var miljöminister, fick bestämma när de nya bilförmånsreglerna kom till.
Tilläggas kan att du då även får avdrag för resorna till och från jobbet med 9 kr/mil, vilket innebär att du till och med kan gå med vinst där också, om du har hög marginalskatt...

Problemet är bara att de som skrivit bilförmånsreglerna inte har räknat med den mänskliga naturen, vem vill ha en Polo som tjänstebil när man kan ha en container?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.