AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.032

Vad är ett aktivt kol filter?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
På min 525:a har jag hela tiden undrat vad det är för konstig burk som sitter längst fram i motorrummet på förarsidan. Det är en ganska hög cylinderformad svart burk som ser ut som ett större oljefilter, från det går 2 tunna svarta gummislangar till något som jag inte har undersökt ännu. Men jag har fått uppgift av BMW att denna burk är ett "Aktivt kol filter." Är det någon som kan förklara vad detta är bra för? På min bil är detta aldrig bytt, har det någon betydelse? Ska man byta detta eller? Vad exakt gör det här "Aktiva kol filtret?"
Deliq
För att inte tanken ska tryckas ihop när motorn suger i sig bensinen måste (ren) luft in i systemet. När bilen inte används så avdunstar en viss mängd bensin från ytan i tanken, denna bränsle-/luftblandning används i insugs luften precis i startögonblicket. I filtret finns även en återledning för kondenserad bensin tillbaka till tanken.
Hela alltihopa hänger ihop via rör och slangar mellan "filterburk", tank och insuget.
Har inte hört att detta har något bytesintervall, men någon annan kanske vet bättre.

M V H // Deliq

**___**

"Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss"
jocker18@home.se
Deliq, det du beskriver stämmer bra! men per_j82! kan du snälla berätta för mig vart kontakten på insuget ska sitta!!! min har lossnat, och ingen lyckas hitta vart den ska sitta!!

Jag har haft ett inlägg om detta förut, men fick inget svar, inget vettigt iaf

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
jocker
Just det! Det har jag glömt... Lovade ju att skicka dig bilder på detta. Jag ber om ursäkt. Ska fixa detta så fort som möjligt! Återkommer.
jocker18@home.se
tack så jättemycket!!! verkligen snällt

WmB SoundZ
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kolkanister heter den!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jocker18@home.se
joo, jag har skrivit några rader ur haynes boken om den i ett inlägg här någon stans

WmB SoundZ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.