|
|
|
|---|---|
Gustav2 |
Låter kanske som en dum fråga, men jag har varit och ombesiktigat bilen idag och fick återigen för höga värden på HC-halten 153 första gången och 142 idag. Jag har läst en del trådar här och kommit fram till att några saker kan man kontrollera själv innan man låter en BMW verkstad ta över spakarna. Nu är det så att jag undrar hur man kontrollerar följande saker själv: *Olja, att den inte ska vara missfärgad förstår jag men finns det något annat man ska vara uppmärksam på? *Tändstift, hur kollar man dom resp hur kommer man åt dem? *Oljefilter, vet inte alls hur det ska se ut varken när det är fint eller dåligt, eller var jag hittar det? *Luftfilter, samma som oljefilter? Samt ca priser på att byta de olika sakerna om de är dåliga. Det var det som jag har hittat här på forumet att man bör kontrollera själv och är det något annat så är jag tacksam för förslag. Vore tacksam om någon som kan hur man gör tog sig tid att svara Bilen är en 328iC -96 med 11200mil bakom sig. |
|
Luftfiltret hittar du i luftburken (den stora svarta plastlådan på vänster sida i motorrummet. Tändstiften kollar du genom att först ta bort plastkåpan över motorn och sedan skruva ur dem med lämpligt verktyg. De ska vara torra, ljusbruna på ytan (anod/Katod) ej slitna eller smälta. Är de inte det så byt + leta reda på orsaken. svarta,torra=för fet bränsleblandning, svarta, oljiga= dåliga kolvringar. Oljefiltret sitter skruvat på blocket, detta skall bytas vid oljebyte annars kan man lika gärna låta bli att byta oljan. Är din olja+filter inte bytt de senaste 1000 milen så byt, kostar inte mycket att låta ngn göra, ett par hundra utöver materialkostnaden. Kosnader för att byta allt: Olja 6liter á 100-120kr= 600-720kr Filter 150kr Byte 100-200kr Stift 6st á 50-70kr =300-420kr Luftfilter 200kr Dessa två klarar man att byta själv även om man har tummen mitt i handen och dessutom en stor fot i ansiktet. Kostnad totalt= 1350-1690kr. Glöm sedan inte att bränna ur bilen ordentligt innan besiktning, de är otroligt känsliga om de är kalla. Kör den ordentligt varm, låt gärna bes killen köra en repa för att värma upp den! Lycka till! |
|
Gustav2 |
Tack för svaret, priserna var ju inte så farliga och oljan är inte bytt sen service ca 1000mil sedan. Hur ofta bör man byta de olika delarna, räcker service intervallen 1500mil till olje och filter byten eller bör man göra det oftare? Är inte så bra på bilar under huven men vill ändå sköta den väl. |
|
Gustav2, normalt räcker det med att byta enligt serviceintervallet. Men det är under förutsättning att du använder "bra" delar och olja. Sedan mår motorn alltid bra av att få olje/filterbyte oftare än rekommenderat, särskilt om man kör hårt, drar husvagn, har mycket stads- eller kö-körning samt om man ofta kör korta sträckor. Jag skulle misstänka att det i ditt fall skulle kunna räcka med en ordentlig service. Ny fräsch olja (och filter) gör en hel del för HC-värdet. Hubbes tips är bra! Hur ser oljan ut? Här är en sida som tar upp lite över hur du kan "läsa" tändstiften mm. (kolla under tekniska artiklar!) Länk Var din bil ORDENTLIGT varmkörd innan mätningen? Är katalysator och motor inte varma får man ofta för höga värden! Mvh |
|
Gustav2 |
Johan B, jo bilen ordentligt varm besiktningskillen och jag körde den ordentligt varm två gånger och lätt den sedan gå i friläge på 3-4000 varv en stund, så besiktningskillen gjorde vad han kunnde för att få rätt på HC halten men den steg varje gång till 140. Jag kör mest stadskörning, har 5 km till skolan så det är kanske inte den mest skonsamma körningen för bilen även om jag alltid kör den lugnt när jag kör så kort sträcka. Ska kontrollera bilen till helgen så får vi se hur den ser ut. Tack för bra svar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.