AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
297

Vad tycker ni om de nya F1-reglerna? (OT?)

Be
109
Beemer
520i E39
Läs här, verkar bli mycket intressant inför säsongen...

Länk

/Beemer
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Intressant,
låter som rätt vettiga förändringar vid första tanken. :)

Mvh
Anders S.
Jorå, från 2004 blir det nog riktigt bra då Launchcontrol och Tractioncontrol blir förbjudet. Nåt som jag tycker aldrig skulle tillåtits överhuvudtaget. Då får vi hoppas att det kommer att köras med lite bakhjulssläpp igen, nåt som bl.a. salig Ronnie Peterson var mästare på på den gamla goda tiden d.v.s. 70- talet. även kallat -02 talet, om ni förstår:) (Mer korrekt: 1502-2002talet)
Be
109
Beemer
520i E39
Dr Krall: Jag tolkade det som att förarhjälpmedlen skulle försvinna redan i år, vilket borde lägga upp för intressanta starter!

/Beemer
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mindre downforce (som också är på förslag) lär väl också göra lite ränder i asfalten mellanåt. :)

Mvh
Anders S.
Ok Beemer; jag läste nog fel. Men då är det ju ändå bättre om det sker redan i år. Ser fram mot en riktigt rolig F1-säsong där JPM står som vinnare i höst:)))))))))
Dr Krall:
Tror du verkligen att JPM kommer att stå som vinnare i år?
.....fast på TV4 text s571 står det att det är 2004 som gäller för Launch & Traction..???
starre: JAAA!!! ;-)
Be
109
Beemer
520i E39
Dr Krall: Okejdå, bra i alla fall att de har tagit krafttag i problemen, nu kanske man kan börja hoppas på JPM igen. Eller också blir det ännu värre, vem vet. :-o

/Beemer
Dr Krall:
Givetviss så vore det kul för BMW men jag tror dock att det inte kommer att bli så....

Ni som inte har sett ett F1 lopp live å kan jag varmnt rekomendera det helt oooootroligt:))))))
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är SKIT SKIT SKIT!

Det känns väldigt märkligt att ena dagen besluta att släppa elektroniken fri för att andra dagen gå tillbaka till en "standard" databox för bilarna. Sen att en motor ska hålla 6 lopp eller vad det blir i framtiden är ju också löjligt. FIA påstod att publiken märker ingen skillnad om motorn varvar 12.000 RPM eller 20.000 RPM. Lika så att ett bortfall på 100-200 hk inte skulle märkas för tv publiken verkar ju lite konstigt.

En annan skum regel är att bilen beslagtas av FIA efter sista kvalet. Varför? Och ni som tror att det skulle vara en fördel för williams kan nog tänka efter hur många poles JPM hade haft om han kört bilen i mer eller mindre race trim på kvalet.

F1 känns mer lågbudget än CART snart. Förbjuda exotiska material osv.

Det känns konstigt att ta steget tillbaka (även om det är rätt). Men felet gjordes redan 1998 när dom nya däcken togs i bruk även om dessa nu har mer grep än vad slicksen någonsin hade.

Tips till fia om dom läser detta.

Bredare bilar
Mer mekaniskt grepp istället för aerodynamiskt. Nu är det förslaget att alla ska göra en standard bakvinge. Är dom knäppa det är ju snarare framvingen som är problemet inte bakvingen.
Slicks

TC och LC kommer förbjudas efter 2003 troligen eller en bit in i 2003 säsongen.

En roligare show visst det vill vi alla men F1 står ändå för de snabbaste bilarna, bästa förarna och de mesta avancerade maskinerna på jorden. Inga kompromisser.

Hoppas att biltillverkarna gör verklighet av en egen serie.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.