AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
346

Hamann tuning?

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hej!
Här förespråkas det ju flitigt att chips och sportavgas inte ger ngt i effekt.
Jag trodde Hamann ansågs som en seriös tuning firma? saxat från deras hemsida:

HAMANN Sport Kit 3/36 for 320i - 328i. Approx. 25 hp/18.4 kW extra. Kit contains:

Recalibrated ECU
Sports Exhaust Manifold
Sports Rear Silencer

Sen fanns det andra alternativ med motorombyggnad.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nu var det visst tyst bland tvivlarna, annars brukar det ju hojtas så for ngn nämner OLW....
Kan det vara så att Hamann har lite för gott anseende för att ljuga om effektvinst?
Vet inte om någon tvivlar på att trimchip ger högre effekt i en sugmotor, men jämfört med vad som händer i en motor med överladdning känns det lite dyrt med tanke på hk/krona. Personligen tror jag mer på konventionell trimmning på BMW motorer, undantaget Dieslarna då. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ok, då har jag missförstått tidigare trådar om chips, där har det nämligen låtit som att BMW har totaloptimerat sina styrboxar och inga bättre alternativ finnes.
Självklart håller jag med om att turbos ger mer resultat vid chippning
Hamann seriöst? Det enda dem gör är ju en massa plast. Hur många motordelar har dem utvecklat själva? Hamann har ju inte direkt ngn historia från racing eller likn. verksamhet.

Antar att du noterade att det även ingår ett extraktorgrenrör. Tillsammans med omkalibrering av ecu samt system så är nog 25hk inte omöjligt.

/Per
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hos mig har Hamann långt ifrån gott anseende. För det första så tycker jag att de gör den fulaste "stylingen" på marknaden, nästan i klass med danmobility. Groteskt, smaklöst och hemskt. Detta har iofs inget med saken att göra....

Vad gäller deras tuning så har jag hört att det rör sig om väldigt mycket snack, och väldigt lite skillnad före/efter, om man bänkar bilen. Däremot så gör de fina och välljudande avgassystem....

Jag skulle rekomendera Kelleners istället, det är en firma som jag aldrig har hört något negativt om, men mycket positivt.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
OK, då vet jag.
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

Dom tycks ju kunna fixa bilar, kolla deras m3 med m5 motorn. 485hp.... kanske inte den snyggaste stylingen på den!!!
hmm såg bilen i bilsport!!!!
Kalle, nu är du lite hård när det gäller Hamann och styling va ;)
Kolla in Kelleners fälgar som heter K.sport Leichtmetallrad K-Design, det är nog bara designern själv som kan tycka att de är snygga ;) (Länk klicka på 3' och sedan "Räder" ....

Hamann är ju rätt seriösa med luftboxar och mappning, avgas och annat. Dock håller jag ju med att Kelleners levererar en mer intressant lösning än Hamann .....

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
CoolBlue,

Mjä....jag tycker verkligen att de flesta av Hamanns prylar är hemska ;( Men ok....LITE bättre än danmobility-styling är det nog ;)

Kelleners "K-design"-fälg är ett kapitel för sig själv....huga! :)
Tur att smaken är delad!!!!!

Angående Hamanns trimmning så skall man nog inte vara så stor i käften om man ej har fått vara där och provat Före/efter alltså.
Har tagit hem en bil med Hamanns avgassystem Komplett med allt + chipp och den rastar då dom flesta. Men visst kostar det men du får ju pulver för pengarna eller????

Styling = skitfult??? Hmmm undrar hur dom överlever? Kanske bara tur vem vet.

Som sagt tur att smaken är delad för vem vill se ut som grannen =)

Mvh Sunken med 19" från Hamann
cdabox
vart kan man hitta information (typ deras site) om Hamann och deras trimmning ?
www.hamann-motorsport.de

/Johan
[CUL8ER]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.