|
|
|
|---|---|
|
Toppen är bytt Kompressionen är bra Termostaten öppnar vid 86 och är fullt öppen vid 92 grader(har kokat den) Cirkulationspumpen är bytt Värmeventilerna är okej Vattenpumpen är ny Motorn går snabbt upp i temp, rakt upp och ändras aldrig. Jag har blåst i slangarna till värmepaketet, och det är inte plugg i paketet. PROBLEMET! Värmen i bilen är katastrofalt dålig, och det lustiga är att när motorn är riktigt varm så kan jag utan problem hålla i övre slangen som går till kylaren, så även med slangarna till värmeventilerna. Men det mest lustiga av allt är att det verkar inte vara någon temperaturskillnad mellan tillopp och retur till värmepaketet. Det innebär att ingen energi tas ut från värmepaketet = ingen värme. Tycker att det inte är speciellt roligt längre detta | |
|
Har du luftat ordentligt? Finns det luft kvar så kan du ge dig på att den sätter sig i värme paketet. Har du kört med bilen eller bara stått still? Min värme kom inte igång förrens jag kört lite "aggressivt". Detta efter byte av kylarvätska. |
|
| Jag skulle också tro att problemet sitter i värmepaketet! Är du säker på att du inte har något läckage där? Och som Hubbe325 säger, lufta ordentligt. | |
|
Var det inte så att det sitter en särskild cirkulationspump till värmepaketet? I sådant fall kan ju ha gett upp. ------------------ Always Diesel |
|
|
Den sitter under värmeventilerna och den är bytt. Och jag har luftat utav tusan....... Tog reda på gamla glykolen så jag vet hur mycket som är fyllt, ca 10 liter.. mvh/henrik |
|
| Har för mig att systemet rymmer 11,5l. | |
jocker18@home.se |
man ska väl ha full värme på när man luftar, lr? WmB SoundZ |
|
Det har ju hänt att en termostat blivit monterad fel väg... kolla det... --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
| Har du flås i fläkten? byt kupefiltret annars det gjorde susen i min bil varmt o gott numera | |
|
har du mätt temperaturen i kylaren? om du kan hålla i slangen så kan det inte vara 86 grader där!!kolla temp givaren! |
|
|
Tydligen har du någon "luftbubbla" kvar tyvärr, det kanske hjälper att varva motorn till 3000 vrav med öppna luftningshål? MVH Robban |
|
rsarits |
Kolla om du har ström till pumpen, det hade inte jag på min. |
|
jag hade problem för ett tag sedan med en e34 525 med m20. visste att där var luft... Tog höglyftande domkraft och hissade bilen på vänstersidan först ca en halvmeter. Då sa det slurp i expansionen... tjoho 1 liter vatten i hissade ner ojoj en halv liter till upp på höger sida osv osv... |
|
|
Tjena! På mittutblåsen (mittemellan dom)sitter det väl en ratt man vrider upp eller ner på (blått/rött) Det KAN ju vara så enkelt att du missat att ställa det rätt, jag vet flera som gjort det.:) Hoppas det löser sig..... MVH Spin |
|
|
Jag håller med "Tds". Brukar vara tätt i kupéfiltret ungefär samtidigt som det är dags att byta luftfillter. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Värmen i bilen är katastrofalt dålig, och det lustiga är att när motorn är riktigt varm så kan jag utan problem hålla i övre slangen som går till kylaren, så även med slangarna till värmeventilerna tror nog att det kan vara nå galet med din termostat du ska inte kunna hålla i en slang som leder 86gradigt vatten borde bränna gött i fingrarna. 200km/h-50km/h på 1s |
|
|
Det är inte så att du haft läckage tidigare o hällt i kylartätning iså fall garanterat tätt lite här o var. Samma symtom som på en polares 535 -90 han fick tömma systemet o spola ur några ggr sen blev den kanon. |
|
|
Hur vet du att värmeventilerna öppnar? Är de kontrollerade. om du kopplar bort elledningarna från ventilerna så är de helt öppna och du kan utesluta fel i kontrollenheten! Mvh, Steaman |
|
|
Som WTECH nämner, hissa upp fronten vid luftning! Lycka till, aldrig kul när det j-vlas. |
|
|
Hej pricken, jag har haft samma problem som du men i en 320i -83 . Man hade slarvat med byte av kylarvätskan och det hade bildats en brun sörja i kylsystemet som satte igen mitt värmepaket. Så jag slog i kylarrensning och sedan spolade jag värmepaketet och motorn flera gånger innan all sörja försvann. När jag sedan fyllde på ny kylarväska och startade kom värmen direkt. Häls. Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.