|
|
|
|---|---|
|
Igår kväll när jag startade bilen dök det upp ett meddelande om Külerwass... någonting samt ber..... m.a.o att det var något vajsing med kylarvattnet samt att jag skulle titta i instruktionsboken. Nu är det tyvärr så att jag inte har någon instruktionsbok till min 325:a -91:a (det går tydligen heller ej att få tag på någon före -93). Hur som helst. Någon som kan hjälpa mig vad som kan vara galet? Har några funderingar själv. tex lågt kylarvatten? (finner det dock underligt att det skall ha sjunkit helt plötsligt) Att kylarvattet behöver bytas? Dags för inspektion 1 eller 2 vilket kanske har något samband? Att man behöver fylla på glykol? (har ju varit kallt men inte nu längre? Topplocket har spruckit? (Märkligt att det skulle göra det medans bilen stått stilla) Snälla någon som vet eller har några ideér? / Bloom | |
|
Antagligen varnar den för låg nivå i kylarvätskan. Kontrollera nivån, är den ok så har du säkert en givare som spökar. Inte ovanligt. |
|
|
Tackar för snabb respons. Ska ta och kolla när jag kommer hem, hann inte det igår kväll men hann bli nervig... :-/ |
|
|
Byt språk i datorn till engelska. Lite lättare att förstå iaf... Sålde min E36:a för ett tag sedan och har glömt exakt hur man gjorde, men svårt är det inte. Kolla tips här på bmwpower-gör det själv, ta den som en vägledning utan att följa den slaviskt så ska du se att det går. Har för övrigt en instruktionsbok till första generationen e36 om någon är intresserad. För avhämtning. :) Mvh Anders S. |
|
|
bloom: Det går visst att skaffa sig en instruktionsbok till tidigare årsmodeller av E36:an... det är bara att knalla in på en BMW firma så har de svarta vita instruktionsböcker på de årsmodellerna. kostade typ 100 kronor om jag inte minns fel. Mvh Johan |
|
|
Anders S. Ska ta och byta språk (en vacker dag när jag får tid :-) Ahnmarker: Provade just med det. Carlsson Bil i Örebro påstod att det endast gick att få fram instruktionsböcker från och med årsm -93 . Någon som vet säkert? Kanske en bagatell men när man en dag ska sälja vagnen så är det kanske inte så bra om bilen är av en årgång och instruktionsboken en annan eller är det bara jag som är paranoid? /Bloom |
|
| Olika årtal gäller bara SERVICEboken. Betr. instr bok så är det ju inge konstigt att man vill köpa sig en svensk till sin importerade bil. | |
|
Om det är någon som undrar så var det lågt med kylarvatten. / Bloom |
|
|
Skönt att bli av med felmeddelandena. Håll bara koll på vattnet så det inte försvinner igen, då har du ngn läcka |
|
Fröys |
Jag har haft samma problem med min 325 från 93. Men det var inte kylvattnet utan givaren. Det har stått kühlwasser prüfen på min en tid och här om dagen tröttnade jag och köpte en ny givare. Den sitter skruvad från undersidan av kylaren, eller rättare sagt expansionskärlet. Det trixiga är väl att kylvattnet rinner på ganska bra om man inte tömmer ur det först. |
|
bloom: Tror det finns böcker till alla E36 årsmodeller. Det stod inget om vanos eller något liknande i min bok i alla fall. Fanns ingen vanos på bilder i boken heller för den delen... Fråga BMW Group Stockholm. Be dem skicka boken om du inte bor i stockholm... Lycka till! /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.