AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.163

Vad säger besiktningen om röda baklyktor?

ro
106
robbe
325i e36
Undrar bara vad besiktningen säger om röda baklyktor?
Dom satt på när jag köpte bilen så jag vet inte om dom är äkta.
Dock lyser det igenom dom precis lika bra som på original om det har nån betydelse.

/robbe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den enda godkända färgen på positionslyktor bak är röd.
Är hela lampglaset rött? Är det tillverkat helrött och korrekt märkt är det godkänt, är det däremot ändrat i efterhand t.ex. med röd färg är det inte godkänt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ro
106
robbe
325i e36
jesperado:

Hela glasen är röda. Som sagt var så vet jag inte om dom är äkta. Hur kollar man det?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det brukar synas...
Står det något om vem som tillverkat glasen? Hella?
Du kan prova någonstans där det inte syns att försöka skava av färgen, eller tvätta av den med sprit, thinner eller dyl.

Kan du inte avgöra om det är original eller inte så får du prova att besikta med dom på och se om besiktningsteknikern kan avgöra... Fråga inte då, utan bara se om han spontant säger något!

Jeppe

ro
106
robbe
325i e36
jesperado:

OK, ska göra så.

Tack

/robbe

po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Mina baklights är litee rödtonade, men gubben på SBP sa faktiskt inget....

Hade nog bara tur tror jag...=)
Hej robbe.

Det spelar ingen roll vilken färg det är på glaset, däremot på ljuset. Dvs. bak + bromsljus måste vara rött, och blinkers (efter 74 års mod.) orange. Backljus finns inget krav på alls. Dessutom måste det finnas en röd reflex bakåt. Normalt sett är den integrerad i lyktglaset, men man kan lika gärna montera en lös reflex någonstans i aktern.

Micke
ant
jo det stämmer men man får däremot inte måla någonting alls på ett bakljusglas.

==========
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Är det inte så här Jesperado: Om man tonar bakljusen så går det inte igenom pågrund av att reflexen som är intergrerad i bakljusen inte fungerar/reflekterar.... in tanke är då att om man sätter på reflexer på kofångaren borde det inte gå igenom då?

Finns många som kör med röda fula reflexer på kofångaren, kombinerat med heltonade bakljus.
Sen är det ganska mycket upp till besiktningsmannen att avgöra om det lyser nog starkt och med rätt färg..

jag har tonat blinkers/backljusen lite lagom och dom brukar fråga varje år om det är köpta bakljus, "njae, dom är hemtonade och därefter klarlackade, men det är riktig toningsfärg och bara olite lagom". Har räckt med det hitils (sen 99)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej! Sätter du en separat reflex får du inte anmärkt på reflexen, däremot på de andra delarna som är ändrade, positionslykta, körriktningsvisare och stopplykta...

Om det lyser bra eller dåligt och vilken färg det har är i detta fall ointressant... Man får inte ändra utförandet på ett godkänt glas!

Jeppe

sh
820
shu!
525i -91
Jesperado: Jag måste bara få fråga...är du besiktiningsman eller nåt liknande ? Tycker du verkar kunna allt som sånt hära ... :)

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag är besiktningstekniker på Bilprovningen ja, står även i min profil...

Jeppe

sh
820
shu!
525i -91
Ursäkta min stavning...men ni kanske ändå förstår :)

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.