|
|
|
|---|---|
|
Jag har enda sedan jag köpte bilen i höstas retat mig lite på en sak, inget alvarligt förvisso men jag vill åtgärda om det låter sig göras utan större/dyrare ingrepp. Problemet är att kopplingspedalen känns trög den sista biten, då man släpper upp den. 85% av vägen upp känns den hur bra som helst, distinkt men ändå lättrampad. De sista 15 procenten går det trögare och ryckigare, vilket leder till ryckig körning, speciellt vid start från ettan. Ska det vara såhär, eller går det att åtgärda på något vis? Har någon annan samma "problem"? Tacksam för svar! Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk | |
|
Jag har liknande problem med min det känns som splinesen är torra kan ju även vara nån droppe olja på min,det lutar åt kopplingsbyte på min, även utramp lagret låter lite. Länk Bmwcs 3381 |
|
^LS^ |
Min bil lider av viss ryckighet i kopplingen på ettan oxå. Kräver viss teknik att köra långsamt på ettan med koppling. Tror inte att det är något fel på min, utan att det bara är så. Har ett svagt minne av att jag läst detta på forumet tidigare att det är en liten "bug" på vissa BMWs. Problemet uppkommer oftast när bilen är varm. Det där med trögheten i pedalen vet jag ingenting om. Mvh = - - - - - - - - - - - - = Fullgasväxling, javisst! = - - - - - - - - - - - - = |
snide |
min är likadan, men bara när den är kall... |
| har också lite "ryckig" koppling...men kopplingen ska antagligen vara så på E30,nästan alla ja har hört har så...men själv tror ja de är mest pågrund att den är känslig och därmed blir känslan av att den är "ryckig" | |
|
Min rycker som mest när den är kall, men det försvinner aldrig helt. Tackar för svaren grabbar, då vet jag att det inte är något direkt alarmerande iallafall. Grattis till 1000 inlägg LazerEye :) Ni andra E30- ägare får gärna skriva ett inlägg om era kopplingspedaler också, så får man ännu mer kött på benen :) Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| Tjena kalle. MIn är likadan. Hörs! | |
| samma här :-) | |
|
Min 320 är sådan också när den är kall. Det blev bättre när mindre dåliga drivknutar sattes på, men oftas slutar rycket när drivlinan är varm. Så jag brukar starta på tvåan första starten och sedan är det bättre. jag gissar att man bränner av lite olja eller oxid eller nåt. Det finns massor skrivet om detta. |
|
| BMW har väl rätt hårda kopplingar på bilarna med 6:or och uppåt, det går ju åt lite kraftigare grejer när vridet blir större, så det är nog inget onormalt. Det tar ju ett tag innan man vänjer sig vid BMW:s kopplingar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.