|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej betvingare av Vinkeltolvor! Ngn som har erfarenhet av inställning av kamaxlarna? ..och då utan det specialinstrument får låsning av axlarna som tillv av BMW. Hur fungerar dessa "låsinstrument"? Vad annat än "rätt kugg" är det som kan ställas in? Finns ngn annan "justermån" måntro? Tycker Bentleys är litet oklar på området. Hur skall kammarna stå vid OT? Finns ritsor, inställningsmärken? Ngn skrev att en kamaxelkontroll / justering på BMW aukt vst skulle kosta 4000:-. Vad gör de då rent praktiskt ? jmf med exvis en M30?. MVH /// Paap R |
|
Tjena Paap! Intressant,men är det kammkuggs inställningen du är ute efter? Fick själv en förklaring på Borg´s i Vällingby att motorn är egentligen gjord för en annan inställning än den som släpps från fabrik pga avgasregler och div andra påhitt.Forskade lite mer om det och kom fram till en "guldmek"som tydligen fixar det som Bmw inte kan själva.Det ska tydligen handla om att vrida kuggen 2 snäpp åt nåt håll,här kommer min begränsning in av att jag har ingen aning om hur man gör och vågar självklart inte göra nån form av rekomendation.Däremot tror jag att det går att fixa fram ett tel nr till meken.Han har byggt till i verkstan och bör väl öppna snart igen.Det som är intressant i sammanhanget är att det ska tydligen bli en dramatisk skillnad positivt sett på både effekt och vrid, har dock inga belägg för hur växellådan reagerar.Har ingen aning om kostnad och heller inte hur avgasvvärdena påverkas.Men om det är en enkel historia så skulle i alla fall inte jag tveka en sekund . Mvh Dic. |
|
|
med tiden slits kammdreven vid vissa fall kan motorn gå förmagert på ena halvan det finns ovala hål i kammdrevet för justering men man måste ha ett specialverktyg för att låsa kammaxlarna för att det ska bli rätt inställt |
|
| Jag har inte justerat kammarna på tolvorna men väl på åttorna. Verktyget för detta är noggrannt tillverkat så jag tror knappast att det är möjligt att få kammarna rätt utan det. Det är frästa "nyckelgrepp" på kammarna som man skjuter ner verktyget över och som sedan vilar på toppen helt plant och på så sätt låser kammarna. Därefter dras kamdreven fast. Jag uppskattar att noggrannheten på detta är plus/minus någon tiondels grad. | |
Paap Reeder |
Hej! Tack för svar. Var hos BMW och frågade vad inställningsverktyget skulle kosta ---- 1950:- ("som tur var med moms") he he. Det är inte så att ngn har två dylika ligger i ngn byrålåda och skramlar?? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! Kikade litet hastigt på kamaxlarnas framändar. Helt rätt med ovala justerhål för bultarna. Hade inre uppmärksammat detta förra gången. Försökte så se var och över vad de speciella BMW- verktygen skulle träs. Måste det främre vevaxel lagret lossas för att få plats med verktyget?? Kunde inte hitta några spår eller urfasningar som skulle kunna hänföras till "var mallarna låser" resp axel. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.