|
|
|
|---|---|
| Hej ajg har en såndär knackande bil ;) jag undrar om det finns något sätt att göra så den inte är så förbnat slö? är det någon som kan göras åt det? Allt av inntrese. Mvh/axel | |
| Är det en sugdiesel eller en turbodiesel? | |
| Det är en sugotor.. ingen turbo eller nått sånt.. vet du något sätt att göra så den inte är så förbanat tråkig? | |
| Turbogrenröret passar rakt på, överladda den. Då blir den roligare! Vet dock inget om vilka svårigheter du stöter på med en konvertering av en diesel motor. Tror dock att kompet måste ner en bra bit. | |
|
Vi hade kul med en 324d bromsade upp den tills den kokade och sen sköt jag en slang (tror jag) till värmepaketet och fick in typ allt vatten+glykol på fötterna.... de blev lite halvvarmt... /Daniel |
|
| Måste kompet ned verkligen? Jag vet faktiskt inte vad kompet ligger på i en 324d och en 324td. | |
| Kompet behöver inte ned, eftersom en dsl inte är spikningskänslig på samma sätt som en bensinare... | |
|
Kompen behövs inte sänkas. Och ingen wastegate behövs heller. En dieselmotor tänder ju med hjälp av spikningar, dvs en diesel spikar hela tiden! Och det ska den göra. I traktorpulling laddar man över 10 bar i dieslarna. Delta Power teamet (Valmet) pressar 2800 hk ur en 280hk traktormotor. I princip står det höga laddtrycket för hela effektökningen... Man behöver inte modifiera en diesel alls nästan för att sätta på turbo. För att få ut effekt ur all ny luft man pressar in i motorn måste man dock justera upp pumpen så att den sprutar in mer, alternativt byta spridare. |
|
|
Köp den här Dieseln den är nog skojig trots att det är en Opel + att den drar bara 0,25l milen (är dålig på tyska) men visst står det att den gör 250knyck oxå? Länk |
|
| Frågan är ju om den går bra på banan också? | |
| Stensth, den lär iaf bli poppis inom långloppen :) | |
|
Värst vad alla har emot opel hela tiden. Det är ju ändå en tysk bil med någorlunda ärorik historia med första bilen som gick 200km/h och rallyframgångarna på 70 och 80 talet. Det är ju (bara) dom senaste 15 åren som de svackar lite i formkurvan.. :) Speedstern är nog en rolig bil. Samma bil som Lotus Elise nästan. (Fast lotusen e snyggare tycker jag..) Vissa hävdar att Opeln egentligen är en Lotus, men jag har för mig att Speedster och Elise togs fram som ett samarbete, dvs Lotusen är lika mycket Opel som Opeln är Lotus... |
|
| En gammal bakhjulsdriven Kadett Rally med M3 e30 motor och drivlina skulle nog vara rätt kul, dom väger ju inte så mkt=) | |
| ojay: Det var inte menat som något nedslåede för Opel. Jag bara undrade om den kommer gå bra på banan, eftersom den ser ju katig och hungrig att plocka bilar ju... | |
| nofx16: jo det kommer den säkerligen att bli i och med att den drar så lite... och verkar ha en hyffsad prestanda. | |
| ja ha.. någon som vet någon som har ett sådant grenrör från en 324td? hur mycket mer kan man ruska ut ur knackaren om man låtter den andas litte mera? vad kan det kosta med allt att turbokonvertera den? | |
| Tyckte jag såg i någon tråd att Bäckis hade ett 324td grenrör. Kolla upp det, gör en sökning! | |
|
Här har du ett grenrör till salu. Länk |
|
| ok tackar tackar.. men vad behöver man för att konvertera den då? blir det någon större efekt med en orginal 324 turbo? eller ska man uppdatera den till någon större? ingen som har något grenrör i närhetan av E-tuna? eller någon som kan få dit turbon litte billigt.. | |
|
Kolla på skroten i närheten där du bor. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Hej Axel. Titta på www.elodiesel.com där har de en Skoda picup som spöar 540, så visst går det att åka med dizel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.