AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
795

Rassel grån motor!

ma
209
marwel
540ia -93
Hör konstigt rassel! Vid 1000 var om man lyssnar på motorn utifrån. Jag tror att det är kamkedjan. Ska den raslla lite just då?

Ifall inte är det en fruktansvärt dyr historia att fixa?
540 -93

/MArvin
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Är det inte två kedjor i en V8? Kedjan/kedjorna brukar rassla lite när bilen har gått långt. Vet ej priset exakt men dyrt lär det bli, i varje fall på BMW!! Försök hitta någon lokalt motorproffs.
ma
209
marwel
540ia -93
Men det är väll inget man behöver tänka på föräns det blir värre!
Skrev fel tidigare, menar kamkedjorna.

/Marvin
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
En rasslande kedja behöver inte innebära katastrof men om jag vore dig skulle jag låta något proffs titta och känna på kedjan/kedjorna så kan du i bästa fall lugnt åka vidare. Om kedjan skulle gå av eller "rappa över", då är katastrofen ett faktum.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
hoppar kedjan eller om den går av då blir man ytterst fattif och inte billigare av att det är en v8 precis, åk in på bmw och be dem lyssna på kedjan så kan de nog säga om det är akut eller inte.
oftasat kan det löna sig att byta kedja/kedjor innan katastofen är ett faktum

Joakim Eriksson
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är 3 kedjor i v8:an (1 från vevaxeln upp via båda topparna och 1 på varje topp mellan kammarna).
Förmodligen är det dags att byta den hydrauliska kedjespännaren på din bil.
ma
209
marwel
540ia -93
Men det är konstigt att den bara rasslar vi runt 1200 var varken senare eller tidigare. ÄR det som du säger kane:
Dags att byta kedjespännaren? KAn det inte vara något med oljepumpen att den e lösför jag har inte kollat det än?ska göra det på måndag. Var till BMW åker ni och ställer frågor, för de ggr jag varigt på servicen i Solna så säger de att man ska boka tid för minsta lilla grej. Och är allmänt otrevliga.

För att någon ska känna på kamkedjan måste man lyfta ventilkåperna ellerhur? Och det kanske inte är det billigaste heller eller?

/Marvin
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det beror på hur långt du är beredd att åka, själv så lämnar jag alltid in bilen på Novation i uppsala, de är suveräna att ha att göra med. De gånger jag har frågat om något eller bett dem titta på något på bilen så har det aldrig varit ngt problem.

Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.