AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
882

Bilen går fortfarande inte som den ska

Bilen går på ca 1000 varv enligt mätaren nu. Efter att ha upptäckt av grenröret blir lika rött som på dom gamla Saab turbobilarna började jag mistänka sen tändning. Men nu är det så att maskinen inte har blivit rörd under stått dessa åtta år, så tändnigen kan omöjligt vara fel.
Så vad kan det vara då?? Svänghjulsgivaren kanske, men var sitter den i såfall.
För att göra detta ännu mer mystiskt, då jag provade en gång och motorn nästan stanade av helt, så bara så där började fungera perfekt, förutom ett underligt vissland. Stängde av och då upptäckte jag att motorn svängt riktning då den höll på att stanna och börjat gå fel väg.

Hjälp mig, SNÄLLA!!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Alltså åt fel håll???

Baktändnig

Ja
W
187
W
BMW 316 -89
Ohh, det kan var en jäkla massa som är fel, men några troliga orsaker kan vara:

* Felaktiga tändlägen (troligen)
* Spruckna tändtift
* Felaktiga ventilspel
* något fel i bränsleinsprutningen

Med tanke på att motorn ändrade riktning (konstigt) så misstänker jag stark att den tänder för tidigt alt självantänder...

Svår att säga utan att har tittat på motorn, hoppas att det löser sig.....

Mvh Martin
- Felaktigt ventilspel - inte så mycket, den har ju som sagt bara ståt
- Spruckna tändstift - nej
- något fel i bränsleinsprutningen - spridarana har varit stockade men fungerar nu perfekt.
Felaktiga tändlägen - Möjligen men hur kan det komma sig
Men varvmätaren är väldigt mystisk, typ 500 varv låter som tomgång enligt mig, 1000 varv vilket är max den gjort låter som där runt 2500 - 3000 varv.
En fundering jag har är att den inte tänder alla varv den skall, en motor skall tända vartanat varv visst. Den här tänder möjligen vart tredje och mycket sent, varför skulle grenröret annars bli rött? Men varför gör den det isåfall.
Inte kan väl databoxen tappat minnet efter så många är utan spänning?
- Felaktigt ventilspel - inte så mycket, den har ju som sagt bara ståt
- Spruckna tändstift - nej
- något fel i bränsleinsprutningen - spridarana har varit stockade men fungerar nu perfekt.
Felaktiga tändlägen - Möjligen men hur kan det komma sig
Men varvmätaren är väldigt mystisk, typ 500 varv låter som tomgång enligt mig, 1000 varv vilket är max den gjort låter som där runt 2500 - 3000 varv.
En fundering jag har är att den inte tänder alla varv den skall, en motor skall tända vartanat varv visst. Den här tänder möjligen vart tredje och mycket sent, varför skulle grenröret annars bli rött? Men varför gör den det isåfall.
Inte kan väl databoxen tappat minnet efter så många är utan spänning?
W
187
W
BMW 316 -89
hmmm krångligt läge :)

Ok motorn misständer alltså vid alla varvtal ???
Jag misstänker en kombination med fel så kolla upp dessa saker..

* Bränslefiltret, föoreningar i bränslesystemet,
* Fel elekronavstånde på tändstiften
* Sprucket fördelarlock ev skador på fördelaren (oxidation??)
* Låg eller ojäm kompression
* defekt tändsystem (kolla alla kablarna samt tändförstärkaren)
* vakuumläcka i bränsleinsprutningen, insugsröret eller någon annan vakuumslang

Därefter titta till dina tändlägen..

Om det inte är något av de ovanstående från föra inlägget eller ovanstånde så har jag ingen aning...

Ev demontering av motorn och tändsystem :(

Hoppas att det löser sig....

Mvh Martin

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Låter som för tidig tändning. På gamla Archimesutombordare med snörstart (dvs 40tal) fick man ställa tändningen manuellt, ju högre varv ju tidigare tändning. Och dom kunde man rycka igång genom att linda startsnöret åt andra hållet, då gick motorn bakåt och man kunde backa med båten.

Nåja, för tidig tändning från början blir automatiskt ännu tidigare när du gasar på och då kommer den inte upp i varv. Kanske tom så tidig att ventilen inte hunnit stänga, varav röda grenrör. Och är den tidig, dvs innan kolven nått sitt högsta läge, kan det ju tänkas att den slår bakut och kör baklänges.

Inte för att jag är säker på detta, men en teori iaf....

* Fel elekronavstånde på tändstiften - Nej, perfekt.

* Sprucket fördelarlock ev skador på fördelaren (oxidation??) - Nej, var det första jag kontrolerade.

* Låg eller ojäm kompression - Ojämn är omöjligt, bilen går lika jämt som en japs d.v.s inga vibrationer.

* defekt tändsystem - Var också bland det första jag gjorde. Tändförstärkaren är kontrollerad om det är den som sitter inne i fördelaren.

* vakuumläcka i bränsleinsprutningen, insugsröret eller någon annan vakuumslang - Har provat ha loss dom flesta slangar då den går och täppt för, märks ingen skillnad.

Däremot så slog det mig att kamaxel kan ha hamnat en kugg fel mot alla omständigheter. Kan det stämma, då tänder den ju medan avgasventilen håller på och öppnar. Vilket borde resultera i en del av förbräningen sker i avgasröret. Verkar denna teori vetig??
W
187
W
BMW 316 -89
Verkar mycket troligt, har dessa motorer kedja eller rem????
Har för mig att dom har kedja!!!
Den har rem.
Det vissade sig att remen var en halv kug fel. Så jag åkte till en verkstad och berättade min sympton.
Han sa att tändningen är antagligen ca 90 gradder fel och tändspolens kabel och femans kabel är antagligen omkastad.
Och ja han hade RÄTT. Nu går bilen perfekt.
Får tacka för alla tips föresten.
W
187
W
BMW 316 -89
Roligt att det löste sig....

Mvh MArtin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.