AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
612

Returfjäder-> Kopplingen

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Det sitter en returfjäder ovanför huvudcylindern till kopplingen,den sitter fast i armen till kopplingspedalen..vad jag förstår så har den till uppgift att jämna ut trycket på kopplingspedalen alltså att det går lika tungt hela tiden..och det går som en slags bult igenom fjädern..och den har gått av..Det finns en viss justeringmån på denna skruv är 2st muttrar som man kan skruva ihop för att öka trycket på fjädern..och jag undrar om nån vet hur långt in dessa muttrar ska vara inskruvade?!?

Hoppas nån förstod vad jag menade..har som svårt att förklara nå bättre.

//Roger

-----
Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Haynes boken jag har säger inget om måttet du refererar till, bara måttet från torpedvägg till pedalspets som ska vara 245+10mm.
Hittade i haynes boken till min gamla 528 en beskrivning av fjädersystemet och då ska fjäderlängden(obs bara måttet på fjädern) vara 34mm samtidigt som måttet på pedal-torpedvägg är 247mm.
FAF
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej..var just och mätte min fjäder,den är 53mm helt ospänd..så måttet 34 kan jag nog inte gå efter då skulle fjädern vara helt stum.

Bra att du förstod vad jag menade iaf! :)

Får väl ringa BMW-verkstaden imorgon och fråga.

-----
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Var idag på BMW-verkstaden här i luleå..där sa dom att det är bara att justera den tills pedalen känns bra..lagomt motstånd..så jag får väl försöka få samma motstånd som tidigare.

//Roger

-----
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Köpte ny bult med ögla..komplett med fjäder och allt..98kr..tyckte jag var riktigt billigt..blir till att montera imorgon.

//Roger

-----
Länk
Hälge
Roffa: Precis samma problem har hänt med min E30. returfjäderns bult har gått av. Är det svårt att montera den nya bulten? vart sitter den fastskruvad i båda ändar? Är det månne samma mått på den spända fjädern till E30?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Hälge: Vad jag minns iaf så var det inte svårt att montera dit den nya kommer dock ej ihåg exakt hur den satt fast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.