AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
674

Klimatanläggning

To
37
Tonny
328i Coupe
Jag har en 328I Coupé -96. Har en liten fundering kring klimatanläggningen. När man trycker på knappen AUTO, så får man ändå ställa fläkten manuellt. Är det inte meningen att den skall reglera sej själv automatiskt efter behov (beroende på temperatur)??

Sen när det har varit väldigt varmt ute och jag har använt AC:n och sedan slagit av den en stund, och sen när jag har slagit på den igen så har det rykt från ventilationsutblåseninne i kupén. Skall det vara så??

Länk
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Visst kall luft sjunker snabbt och den varma luften stiger. nej jag pratar inte om turbulens kring flygplan, utan om den luft du ser ur AC'n. =o)

/Kjell

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Fläkten på min 328-96(med stora AC:n) regleras automatiskt om AUTO-knappen är intryckt, dvs om man sätter sig i bilen en varm dag och startar så ökar den på fläkthastigheten för att komma ner till inställt värde fort. Det verkar som om styrelektroniken till din AC strular.

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Min funkar som Micke t:s också, du har nog nåt fel.

MVH

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
To
37
Tonny
328i Coupe
Jo då är nog inte styrelektroniken som den skall...
Det finns ju även en knapp (med snöflingan på) som aktiverar själva kylanläggningen. Borde inte denna aktiveras automatiskt om man ställer in en temperatur som är kallare än vad det är ute??

Länk
Anton
Det där med varvtalet på fläkten är likadant i min bil 328ia-96,tempen går ned till inställt värde men fläkten får jag höja och sänka varvet på själv.Jag har bara tysk instruktions bok på bilen så jag blev inte mycket klokare av att läsa den heller.Sen verkar det som man måste ha vredet som sitter över kliman ställt mellan blått och rött.

To
37
Tonny
328i Coupe
Precis så funkar det på min med Anton. Blev inte heller klok på den tycka instruktionsboken.. Och vredet där uppe med blått och rött, fattar jag inte riktigt vad det skall vara till..

Länk
ser
Elektroniken på e36 runt -96 har svagheter i hållbarheten. Detta gör att styrenheterna ofta är utbytta. Detta kan förklara varför det fungerar olika på samma årsmodell. På -96:ans styrenhet fungerar fläktauto runt ett inställt arbetsområde. På nyare styrenheter styrs fläkten automatiskt över hela arbetsområdet. Detta kan upplevas som om att fläktautomatiken inte fungerar.

Prova och se om inte fläkten rör sig åtminstone 1-2 hack vid tex uppstart

mvh
stefan
To
37
Tonny
328i Coupe
Har provat att ställa fulla temp-utslag båda nedåt och max uppåt, utan att detta påverkar ur fläkten arbetar. Den påverkas enbart av hur jag ställer den manuellt. Så styrenheten kanske borde bytars ut / repareras?

Länk
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Tonny: Vredet rött/blått styr du hur kall/varmluften skall blåsa, har du på blått så blåser det kallt uppe o varmt nere. Har du på rött så blåser det varmt uppe o kallt nere. Strecket mitt emellan fördelar det jämnt
uppe o nere.
Hoppas du förstått!

MVH

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
To
37
Tonny
328i Coupe
Åfan! Det borde man ju kanske ha fattat men jag förväntade mej att det skulle ske automatiskt när det kallas för klimatanläggning.. =)
Tack för svaret Andy!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.