AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
476

Kupévärmare i 530i -93

Visa användare
57
.ville.
525tds -94
Jag hade tänkt sätta in motor- och kupevärmare i min 530. Först nu har man kunnat göra det här på BMW i Luleå. Dom skulle ha 6600 kronor för jobbet. Det var det inte värt tyckte jag så jag bad dom bara att lägga in en kabel till kupevärmaren och ett uttag i fronten så att jag iallafall kommer till en varm bil på morgonen.
För att bara sätta in en kabel och uttag skulle BMW ha upp till 3500 kronor. Alldeles för dyrt för en kabel!

Så jag tänkte försöka fixa det själv. Är det någon som vet hur man själv kan sätta in en kabel bara till kupévärmaren? Vart kan man gå in med en kabel från motorrummet till kupén?

No turbo shit, just real V8 power!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag skulle rekommendera att först sätta i motorvärmare och spara kupévärmaruttaget till senare (om du inte har råd med både och.) Du som har en stor V8 behöver verkligen en motorvärmare! Det ger betydligt mindre slitage på motorn och den kommer att dra mindre bränsle, dessutom blir motorn fort varm och då blir ju även kupén fortare varm. Men om du ändå överväger kupévärmaruttag så kan du sätta själva uttaget på passagerarsidan (såklart) mot mittkonsolen på en liten kåpa där. Det ser lite olika ut, beroende på vilken E34 och vilken årsmodell samt vilken modell man har. Men på min 525i -90 gick jag in med sladden i höjd med handskfacket, bakom mattorna. Det fanns ett förberett hål där, men som satt igenpluggat så jag fick borra ur ett hål där som motsvarade diametern på sladden, sen trär du in gummitätningen där så det blir tätt. Ganska enkel match, men lite tidskrävande.
gowiz10
Jag har just monterat hela kittet i min kärra.
Du ska gå igenom ca 10cm till höger om + polen till batteriet
Ta bort handsfacket och vik upp mattan och ALL isolering.
Jag har nyligen satt hela motorvärmaren själv på min 525ia det var inge som helst problem enda som man fick bängla med var fryspluggen och så var det ett värmeskydd för hålet in i kupen men om man kollar inifrån ser man hålet.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ett spartips angående motorvärmarkablar är att bege sig till skroten. Man kan hitta verkligt friska kablar till en bråkdel av vad de kostar nya. Kolla bara så det blir rätt fabrikat.

//Erik//
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
mrkolle
Vilken frysplugg använde du. Kan du definiera "bängla"?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Man får ju försöka knacka på pluggen i nån kant så att man får den att kantra och sen ta en polygrip och dra loss den..har monterat på min förra månaden..var riktigt lätt att montera själva motorvärmaren..men det var mer bängel att få ur all luft ur kylsystemet,men det gick till slut.

//Roger

-----
Länk
Jag satte i första pluggen längst fram på motorn men jag har ingen ac, men när vi satte på en 325 med likadan motor som jag med ac fick vi sätta på den närmast torpedväggen.
men det följer med beskrivning till din bil när du köper värmaren.

M.V.h / Daniel
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Satte den i mittenpluggen på min..vet då ej om det spelar nån roll..läste i nåt inlägg att dom rekomenderade mittersta pluggen på M30´n iaf..

//Roger

-----
Länk
Visa användare
57
.ville.
525tds -94
Jag skiter i det här med motor och kupévärmare.. Tycker det är för dyrt eller för jobbigt att fixa det. Men tack för alla svar iallfall. Bilen startade ju trots allt då det var minus 33 grader..

No turbo shit, just real V8 power!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.