AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
513

Grenröret har gett upp och hela avgassystemet !

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hej alla

Lämnade in bilen till en bekant som är plåtslagare och svetsare för att avgassystemet läcker lite överallt och då bad jag han kolla avrt det var och det var bakre ljuddämparen , främre ljuddämparen och grenröret , speciellt grenröret på flera ställen och det är ett extraktorgrenrör ! vad är då bäst att köpa är det Lintecs Extraktor som bildelsimporten säljer ?! eller finns det några andra märken på extraktorgrenrör ?!

För han sa att det var så himla dåligt så det var inte lönt att svetsa , skulle bara ta en massa tid och kosta en massa för mig !
Så han föreslog att byta det och så skulle han bygga ihop ett åt 3" hela vägen åt mig !

/Mvh Göran
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jo glömde fråga vad jag ska köpa för dämpare för att få ett dovt ljud som inte lever om allt för mycket !? märke ? storlek och hur många ?

/Mvh Göran
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Om du vill ha kvalitetsljuddämpare där du inte bränner ur stoppningen efter en dag, så ska du köpa Apple Racing. Dessa kostar c:a 7-800kr för en 3"
Sätter du dit två stycken fullflödes så kommer den mullra fint.

Satt ett 3" fullflödes från simons på min M535a.. två dämpare, en lång och en kort. Båda dessa var tomma.. lät helt okej.
mullrar bra som fan!

men om du vill ha kvalitet, satsa på apple racing. finns hos hansen racing bl.a.

E28 M535i TwinTurbo

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ekblom:

Ok låter ju bara bra det ! men hur är det emd grenröret ? är det bara bildelsimporten man kan vända sig till för ett extraktorrör ?!

/Mvh Göran
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Har hört lite olika om bildelsimportens grenrör. Man kan ju säga så här..det är bättre än ett std grenrör iaf. Vad har du för märke på det som sitter där? supersprint alpina hartge???

Dämparna från simons är okej...men som ekblom nämner så bränns dom ut...och jag tror det är bättre att sattsa på apple racings dämpare. Men simons uni rör är rent skit...om dom håller mer än 2 år så ska du nog vara glad. Om du har möjlighet så gör avgassystemet i rostfritt....kan ge lite klang i rören men det håller i många år.
Tips köp det rostfria på metallskrotar så bet. du kg pris.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Tjenare Pelle

Du jag har faktiskt ingen aning men jag misstänker att det är Motornords för alla andra trimdelar kommer därifrån och det står grenrör på kvittot och det är säkert extraktorröret som sitter på men jag hittade inget på deras sida om nå extraktorgrenrör tyvärr

Men vad har du hört om Bildelsimportens ex-grenrör då ? Är det bara dynga eller ? för jag måste fan ha ett extraktor med tanke på resten av trimmet i bilen ! Är det nåt som dom bygger själv eller ? för det var ju inte Supersprint som till alla andra BMW modeller !

Hoppas bara det inte ser ut som på bilden för det ser hemma byggt ut jäntimot dom andra som är typ kromade och av märket Supersprint ! men det hette typ Lintec
Jag hade Lintec grenrör på min 327...fungerade kanonbra.

Finns även Supersprint, Hartge m.m

Lintec ser ut som på bilden,men det är grymt fint svetsat...lämna det på behandling så rostar det inte heller...
Fast du får INTE dom andra 2st rörböjarna med på köpet,inte jag iallafall.

Avgasbandage finns oxå,då ser du inte rören..

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Klicka på huvudet framför mitt namn så finns det bilder på min bil och på motorn där, sen ser man lite av grenröret..mitt grenrör är behandlat.

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Klart du ska ha ett ex.grenrör på bilen ;-)Jag har sett deras grenrör och blev inte imponerad av kvaliten, speciellt när jag jämförde med mitt alpina grenrör. Men utan att ha sett ditt grenrör...är det så dåligt så det inte går att laga...det ska mycket till för att det inte ska vara lönt att laga upp. Jag menar ett riktigt grenrör ligger runt 5k beg...och man kan laga länge innan man landar i dom pengarna.
Jag vet att motornord sålde rikligt med trimdelar för m30 snurrorna innan, bla grenrör men det liksom det mesta skojiga har utgått från deras sortiment :-(

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Pelle P..

Det går inte att gämföra...M20 mot M30 motorn grenrör...M30 är mycket kraftigare.
Det är som om jag skulle jämföra det med mitt ex-rör på min 3.8.

Har du provat din bil på strippen?

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Pelle P:

Eller bana menar jag oxå....det är lite roligare...

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bengan...strippen håller jag mig borta ifrån...roligare när det svänger ;-) Jodå e28an har varit ute och luftats på bana (och byggs om för att bli banträffs bil).

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Pelle:

Asså jag har ju ett Extraktorgrenrör redan som är köpt från motornord för drygt 10 år sen ! Så nå standard grenrör kommer inte att hamna på plats där !

Bengan:

Vad menar du med behandla det ? Sen så hittar jag inte nå Supersprint eller Hartge grenrör till M30 snurran min , och det är faktiskt lite irreterande att Motornord inte längre har kvar alla trimprylar till M30 så som 290 graders kammen som jag har på min och så där !

/Mvh Göran
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
wrath: hade du inte en alpina kam ? eller var det ac schnitzer ?
eller har jag fått ngt om bakfoten...

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Dr. Shrick 290 Grader är det , har kollat upp det nu

/Mvh Göran
Wrath:

Smältugns färg har jag haft till mitt grenrör..
Det är till smältugnar ,färgen skall tåla upp till 1200 grader.
Man målar grenröret sen värmer man det i ca 10 min på 300 grader...blir mycket bra...

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
>Bengan

Vad är det för slags firmor som håller på med sånna behandlingar?.. Ska nog behandla mitt nyblästrade rör innan det åker ned under huven!...

/Christoffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.