AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
950

Växellåds problem på E36.

Visa användare
19
spider22
E36 schnitzer -94 Coupe
Är det någon som vet vad felet kan ligga om 1.an och backen ibland hoppar ur, samt att det skrapar rätt fint när jag skickar in 3:an vid höga varv. När jag bytte oljan så fann jag en metall flisa som var typ 2x2 cm stor. Den var mörk grå i färgen. Vad kan den komma ifrån?
Är det nån som har en låda över så är det bara att hojta till.
Ps Är det mycket jobb att riva en låda?

Tacksam för alla svar mvh Stefan
stefannorr
Synkringarna
stefannorr
Synkringarna
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
haha, det är kul det där vad man kan hitta i sin låda... jag hade massa filspån i lådan + att jag hade nästan bara vatten i lådan.... hyffsad smörjning... haha

Mvh Johan
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Om du behöver byta låda så är det bara kolla på skroten, se länk.

Länk

/Larsa
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
Hur gick de me lådan spider hitta du va de va för fel.....???

mvh /Robban
-noizen-
jag hade/har (är på service nu) också problem med mina låda.. alla växlar var/är så jäkla grymt tröga att lägga i fast det går enklare om man gasar upp till 4000 varv.. =/.. killen som fixar det nu sa att felet var att det är luft i nån slang eller att kopplingen skulle luftas.. eller nått sånt... =/.. får väl hur den är när jag får tillbaka den
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
okej men de e inte riktigt samma prob som jag o spider samt en hel del E36 verkar ha.....

mvh /Robban
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Att växlar hoppar ur samt att det skrapar vid växlingar tyder på misshandlad låda. Synkringarna är inte så svåra att byta själv samt är inte så dyra. Däremot att växlarna hoppar ur beror på att man har missat att få in en växel och därmed har kuggarna fått en smäll så dom inte greppar perfekt, dyrare att byta och om det är fler än en växel så rekomenderar jag en ny/bättre beg låda.

Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
Vet du eller nån annan va dom här kuggarna man byter kostar?? jag har bara prob på ettan o har redan bytt en del lager samt synkringar i min låda så de e väl lika bra att fortsätta "grisa" i den så man inte får tag i en till med samma fel.......kanske nån även har ett partnummer på delarna vore de ju rena julafton....

mvh/Robban
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Drevsats 1:ans växel 23 21 1 224 934 pris ca 600:-
Växelhylsa 1 och 2:ans växel 23 21 1 224 964 ca 1100:-

Det är kuggarna i kanterna på dessa som slits vid missade växlar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.