|
|
|
|---|---|
-BeeMWe- |
Någon som kan dela med sig sina synpunkter om E24an som ägare och förare? nackdelar fördelar, vad för något man ska kika på vid köp, bensinförbrukning, skatt, försäkring etc. Och en sak till, vinterkörning... Länk |
|
Som sagt söka på gamla inlägg brukar ge en hel del. Jag kör inte på vintern, eftersom det är en entusiastbil främst. Rost är dyrt att fixa då Karmann har rättigheterna till karossdelarna vilket gör skärmar mm dyra i affären. Notera att den svenska 635 har endast 204hk medan den tyska 218hk - det märks skillnad. Mer om det på bl a Länk Det finns med olika vxllådor - jag har dogleglådan med ettan neråt - trevligt. Annars är likheterna m e28 stora. Att äga har jag inte haft några betydande problem, men jag köpte en bil i finfint skick. Det är en maffig bil att köra med en ljuvlig sexa. Garanterat folk som vänder sig om. Dessutom så har den ett helt ok baksäte, få som har det idag. ------- Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit |
|
|
En 6a köper man inte baserat på utvärdering eller förnuft. Man väljer av kärlek till den vackraste kaross som byggts, kanonmotorn, känslan bakom ratten mm mm. Som när man väljer mänsklig livspartner, inte funderar man på driftskostnad och sånt då heller! Smakar det, så FÅR det kosta. Finns en del tidigare inlägg om 6an, läs dom. Här är några länkar: Länk Länk Länk Länk VINTERKÖRNING??!! Nejnej, min får iaf stå i varmgarage denna årstid! ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
-BeeMWe- |
Jo inte köper jag den för att den har spännögglor för bilbarnstolar eller liknande. Har kört 3.5 liters motorn förut och det var rena drömmen. Hur märker jag att motorn/bilen är import förutom regnr, det kan juh va så att de bytt motor. Något iögonfallande? Esapekka: Bra baksäte för en väska eller får man in 2 pers? Vad jag vet kom det nya motorer 85 med lite större volym, det resulterar även i att från 85 och framåt slipper man använda blyersättningsmedel i tanken? Hittat en bil här på BMWBörsen, blev kär i den direkt. Tyvärr saknar den motor så det här med sv eller tysksålda bilar och effekt spelar nog ingen roll, inte blyersättningen heller, då en nyare motor endå kommer sitta i från 535/735. Jag verkar ha stött på de riktigt seriösa BMWägarna i denna topic, vilken inlevelse :) Länk |
|
2 pers sitter bra i baksätet! Se till att du har nackstöd bak och skinn samt sportrecarostolar fram. ------- Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit |
|
|
Hej! Min far äger en M635 CSI-85 som har funnits i garaget ända sen -94. Det är klart den vackraste BMW som byggts. När det det gäller generella fällor och fel så är det ungefär som E28. Vinterkörning är bara att avråda ifrån om det gäller en äldre bil, rostar ganska friskt. Köp en -84 och framåt då det gjordes ganska stora modifieringar. Skall du köpa M635 skall du framförallt se upp med kamkedjan som kan rasa utan förvarning=dyrt. M635-87 och framåt har dubbelkedja och således inga problem med kedjeras. Lycka till med köpet! Mvh LarsH |
|
|
BeeMVe: hur ser dina tankar ut, önskemål på bilen du söker?? ------- Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit |
|
|
BeeMVe: Jag har haft nöjet att äga en 635 csia -85 sedan ett par år. Jag köpte en bíl som hade en del småfix. Inga problem om man har tid, plats och kunskap men saknar man någon av ovan och samtidigt har en pedantisk ådra så kan det hela bli riktigt dyrt. Tro mig, jag vet. Förutom att reläet till bränslepumpen gick, givetvis vid helt fel tilfälle så har bilen varit extremt pålitlig (Jag kör den bara på sommaren). Den är dessutom helt underbar att köra och ljudet från 3.5:an är helt fantastiskt, det är dock inget man smiskar på bana Om jag fick önska mig något så vore det en något bättre sittställning fram. Jag är 193 cm och körställningen är litet märklig, ratten sitter rätt högt bl.a. Baksätet får till och med jag plats i om inte personen fram är alltför lång och jag har vi dflera tillfällen transporterat både hustru och min son i bilbarnstol utan några som helst bekymmer. Lycka till i ditt val av vad som helt klart är en av världens vackraste bilar! /H |
|
-BeeMWe- |
Jag vill ha en bil som man kan dra på lite med så man slipper all annan trafik om ni förstår :) Dessutom ska den dra till sig lite uppmärksamhet, det gör iförsig redan caben men den har ingen 3.5 l motor :/ Kort sagt en sportbil... Vill kunna köra på vintern om det behövs, beror väl på vilket skick bilen är. Vad för skillnad är det på 636 och M635 ? Förutom spoilers. Länk |
|
M635 har 24 maskinen på 286 hk dvs samma som i M5 E28, M635 i orenat utförande såldes aldrig Sverige på avgasregler eller liknande... Dock så såldes ett fåtal M635 -89 fast då kat utförande, de låg på 255 hk. Kolla in Länk för mer info. Mvh LarsH |
|
|
M635 har lite andra skillnader än bara motorn. Den har ett eget chassi med speciella stötdämpare och fjädrar. Även bromsarna skiljer bilarna åt då man har 4 kolvs ok med stora ventilerade skivor i fram. du får oxå en annan bakaxel och växellåda om du väljer en M 635. Annars så är det mesta samma på bilarna. Vissa grejer på 635 och M635 är samma grejer som E-28 så delarna är inte speciellt dyra till den. BMW Sverige har dom flesta sakerna kvar som reservdelar. Fel som du ska leta efter vid ett eventuellt köp är som dom andra skriver ROST. Det finns det nästan på alla bilar. Titta på infästningar av bakre kofångaren, stötdämpar tornen bak, infästningarna av framskärmarna och runt gummilisterna på dörrarna (underkanten). Det finns säkert flera ställen att leta på. Om du skulle få för dig att slå till på en bil så kommer du få en bil som nästan alla människor kommer ihåg och känner igen och som folk vänder sig om tittar på. Lycka till i letandet. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
En till skillnad mellan M-modellen och den vanliga är att M-modellen har batteriet i bakluckan medan den vanliga har batteriet längst fram i motorrummet. Om bilen har steglös kupéfläkt kontrollera att den steglösa funktionen fungerar. Detta brukar gå sönder förr eller senare. Det är inte svårt att laga om det skulle vara trasigt men det kan vara en sak att pruta på. Om du vill veta vad som kan gå sönder och hur man lagar det är detta en bra sida: Länk /Anders |
|
| Vet att det inte har med tråden att göra men iaf: Om 635an har dubbelkedja, har jag det på min 535a då med eller? | |
|
Jag kan inte förstå att ni tycker baksätet är rymligt. Om jag (189 cm) sitter som jag vill bakom ratten går det inte att åka 4 vuxna i bilen,har provat detta en gång,varken jag eller han i vänster baksäte satt speciellt bekvämt. VillaRosa Du var väl på coupe´träffen i somras ,tycker att jag känner igen dig på bilden,men vilken bil var din? Ref till bilderna . Själv äger jag BFG 788. Mycket trevlig träff förövrigt! BeeMWe Min bensinförbrukning har legat på ca 1.1 l/mil. Skatten ligger väl runt 15-1600 kr ,minns inte riktigt. Jag pröjsar ca 7000/år för helförsäkring och man kan ju entusiastförsäkra den också. MVH/Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
|
jörgen: ERT281 är min, stod bredvid dig vid Segeltorp. Visst blir det härligt att få plocka fram dom snart? ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
-BeeMWe- |
Ok jag trodde att M635 var en bil med M-chassi som tex de E34 som har det paketet. Trodde M6 var den med krutmotorn. M635 är nog lite väl dyr för mig, tar hellre en vanlig 635 då. Tack för alla uppgifter, kan nog bli en 6-serie framåt vårkanten :) Länk |
|
VillaRosa Visst ska det bli härligt att plocka ut skönheten. Tyvärr måste jag nog avyttra den,har flyttat för ett tag sen och har inte längre något vettigt ställe att parkera den på. Annars är det ju trevligt med en sommarbil och en vinterbil,men för den närmaste framtiden får jag nog nöja mig med en bil. BeeMWe Som jag sa till VillaRosa så ska jag sälja min 635:a framåt vårkanten. Du kan se den på bilderna från coupeträffen (länken ovan) reg nr BFG 788,den har gått drygt 10000 mil,sv-såld. Jag vet inte vilken prisklass du har tänkt dig men du kan ju maila mig om du är intresserad av att titta på bilen framåt vårkanten. MVH/Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
|
En fråga: Passar 850 fälgar på 635:an? Har bara råd med en bil så den får gå på vintern,... =( Kör aldrig den saab som ryker,.. |
|
|
5-6-7-8-serien har samma bultmönster. //Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
Robert V |
bland det andra som stallkamaraterna uppger så jag har fått veta att man ska helst ha 635CSi eller M635CSi/M6. kan inte ritigt säga varför pga aldrig haft en annan .... Jag finner för det första just de bilarna lite speciella ( älstå inte en BMW beundrare utan just 6serien ) och grundliga saker e ju att grejjar du inte själv då ska du ha pengar kvar ( så in i helvette ) för service efter köpet. Försäkring e dyrt ( 12tusen /år hel förs. betalar jag, håller på att komma fram till en lösning med nåt som heter Entusiastförsäkring ... vet dock ännu lite om det ) obs ! det e samma för 635 eller M635 oberoende HP !!! så köp en M6 :) skatt e inte farlig. Det flesta e sommarkörda ( specielt M635an e inte hälsosam att vinterköra, gäller även din hälsa ), i många jag sett e AC defekt ( kan bli dyrt eftersom det inte bara lagning utan konv till miljiövänligt juks ) manual e svårt att få tag i ( letar själv ) och det mesta går att beställa hos BMW o det e inte farligt dyrt men begdelar tror jag att man kan glömma ! Om det e TRX fälgar på den då ska däcken vara ok skick ... annars e det en historia för sig självt dock ett fint system ! ( sök på TRX får du se ) Håller tyvär inte med om att det e stora likheter med E28. Jag finner inte maximal komfort med 4 pers i ( jag är 170cm ) baksäterna ser bekväma ut men gillar man sitta långt bak då e det jobbigt. Ser man bilen som ett värde för sig själv samt om man har motomuskelbehov då ser jag tyska import varianterna som ett + ! som nogån mämnde lite mera hästar ( även i M635CSi till skilnad från M6 ...286 resp 260 ) men du ska definitivt åka ner o se bilen själv och inte anlita en firma i detta fall ! Det finns tyvärr en del 633or med 3.5 motorn eller 635or med S38 motorn i, att se upp för. söker du monstret då kan endast den riktiga M635CSi:n hjälpa dig att förlänga p..... ! Det finns möjlighet att trimma motorerna enormt ! se "Modellguiden" E26 den berömda M1:an som M635:an fick sin motor ifrån ! Jag fick mycket hjälp via gamla inlägg samt det finns en gammal Bilsport nr ( inte så mäcktigt gammalt ändå ) som testar M635 o skriver lite om .... får du inte nog då kanske jag kan kompletera med en o annan url skit i lågkonjukturen ! Köp en ! Hej på er ! ( detta e som jag tycker mig fått erfara ) |
|
degfis: jag köpte mig en gammal 318 för 6tkr som funkat perfekt under vintern. Det jag sparar in i skatt, försäkring, bensin för 6an, bekostar hela 3:an. Jag kan köra den till skroten om jag vill. Lägg därtill att jag inte utsätter 6an för vintern och slasket och SALTET, där sparar jag rostlagning och håller värdet uppe. Så visst går kalkylen ihop, skaffa vinterbil! ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.