AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.621

Det försvinner kylarvatten!

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Min Check Control varnar för Kühlwasserstand! Det försvinner ungefär mellan ½ L och 1 L kylarvatten i min 525i -90 (12V) varannan vecka eller så, det är väl ca 100 mil jag hinner köra på den tiden. Ska även nämnas att jag har motorvärmaren i på morgonen i 3 timmar innan jag åker iväg, och sen på jobbet hela dagen i ca 8timmar. Så motorvärmaren är i ca 10 timmar på en dag. Kan detta påverka att det försvinner vatten? Gör motorvärmaren så att vattnet "kokar" bort? Jag har inte upptäckt någon läcka varken i motorrumet eller någon annanstans, har även kollat färgen på motoroljan och den är OK. Någon som vet?
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag har oxå blivit av med kylarvatten två gånger och i rätt stora mängder. Det har hänt en gång på vintern och en på sommaren. Ställer bilen under natten i garaget och nästa dag så har ca 1 L fattas i kylsystemet och det var rätt mängd dagen innan. Ingen blöt fläck eller dyligt under eller vid bilen heller... Känns inge bra när detta händer... har iofs bara hänt två gånger på ett halvår typ.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jasså? Samma fel du med då, trots annan motor... Jag har mina misstankar om att det kan vara min vattenpump som är slut. Det var längesen den byttes...
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har också blivit av med vatten i min. Den drog med sig vatten genom toppackningen. Men det är fixat nu. Jag har däremot märkt att man måste lufta systemet väldigt noga. Hällde också i ca ½ liter vatten i morse även fast det var fullt dagen innan.

/Daniel
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Hade kylrelaterade problem för ett tag sedan och de började med att varna för kylvätskenivå...jag hade fått luft i systemet. Att fylla på kylvätska i kärlet funkar inte utan öppna locket t kärlet, lossa slangen t pumpen och fyll direkt in där. När det svämmar över är luften borta och systemet har tillräckligt med vätska. Att fylla i kärlet kan man tydligen hålla på med till förbannelse utan bestående resultat.

Värt att pröva...både billigt och enkelt...så vet man...

Har också problem med det..
Tror jag vet vad felet är. Känn om det luktar glykol innen
i bilen när ni ändrar lite på temperaturen i bilen.
I min så gör det det. Det är de "cylindrar som styr hur mycket kylarvatten som ska värma upp luften in i kupén som läcker lite...
För mig så har jag upptäckt att den läcker bara om man har på full värme. För att kolla om det läcker glykol in i luftsystemet så bör det avra glykol inne i bilen på golvet under mattorna. Även vindrutan kan imma väldigt lätt även fast det är varmt i bilen.
DEt gör den på min bil. Måste byta de "cylindrarna".
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Nej det har aldrig luktat glykol i min bil. Så då är det väl bara att felsöka vidare :-(
PE
630
PESK
740iA e32
Jag har samma problem, eller hade...iofs en m60 motor...
men mitt läkage hittade jag, under kant på vattenpumpen,
och när det blir tryck i systemet vid varm motor, då tryckte
det ut där och sen "blåstes" vattnet bort av kylfläkten, så
man såg aldrig det med en pöl eller liknande under bilen..
kanske något som detta är ditt problem...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
PESK.
Ja det låter som ett problem jag kan ha! Jag har hela tiden funderat på att det är vattenpumpen som spökar. Visst byter BMW vattenpumpen varannan Inspection2? Det innebär ca 10-12 000 mil? Jag skulle tro att min vattenpump är bytt vid 10 000 mil, då gjordes en stor service enligt min servicebok. Nu har bilen gått 21 000 mil, så det är definitivt dags för byte igen!!
Per!

Har du kollat packningen vid insugsröret där det går in två vatten slangar?

mvh

PH
y.
35
y.ymer
525IA touring 92
När jag hade samma problem så hade jag en spricka i toppen

y.ymer
samma med min, spricka i toppen, ca 100mil mellan bytena tills i sommras, då for det 1L vatten per 10mil ungefär, bytte topp och problemet försvann, kan tilläggas att den gammla toppen var av och packningar och sånt byttes, så det var inget sånt.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
per_j82: BMW byter INTE pumpen varannan Inspection II. De gör det enbart om ägaren beställer detta som tillägg tex vid ett kamremsbyte. Troligtvis har din pump aldrig bytts! De brukar ge upp vid 20-30 kmil enligt M20-kunniga. Som regel brukar pumpen förvarna med att läcka lite innan den rasar...

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Jag har samma bil som du och har upptäckt att det saknas vatten ... men i ditt fall verkar det ju väldigt rimligt att det skulle "dunsta" pga motorvärmaren.... I mitt fall beror det troligen på kall väderlek och många kalllstarter... Fast man vet ju aldrig.... toppen kan vara defekt..
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Kolla så det inte läcker runt bulten där motorvärmaren går in i blocket. Har sett det på ett flertal bilar. Dock ej BMW kanske bör tilläggas...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
StefanP
OK. Jag trodde på att BMW byter pump i samband med kamremsbyte, eftersom BMW verkstaden sa det på Carlsson Bil AB i Örebro. Men man kan ju inte lita på dem! Det kanske stämmer att min pump aldrig är bytt, i så fall är jag övertygad om att det är den som läcker! Sen har jag även märkt att givaren på expansionskärlet läcker lite kylarvatten också, fast det är väldigt lite. Men jag ska byta dessa 2 störiga saker.
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
Hej " Mastermadz "
Jag har precis samma problem som du beskriver att det blir imma på vindrutan trots att det blåse varm luft. Vart någonstans sitter dedär "cylindrarna som styr hur mycket vatten som ska värma kupen"???
Är tacksam för svar
Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Här kommer en facit-lösning. Fått användning av den på bägge mina Länk
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Kolla kylaren då de har ganska dåliga sådana brukar börja ge upp vid ca 20000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.