AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.578

Hur kollar man olja´n i automatlådan?

ma
209
marwel
540ia -93
Har sökt i forumet men hittar inget vettigt.

540 -93
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det ska sitta en oljesticka ganska långt in mot torpedväggen har jag för mig.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Beror på vilken låda som sitter i bilen. Lådan i min bil är en ZF4HP22 E/H och där finns en oljesticka i motorrummets vänstra sida ganska nära torpedväggen. Den har ett litet svart cylinderliknande lock som man får bort genom att ta tag i det och "knäcka" det i pilens riktning. Oljan skall vid driftsvarm låda (NORMALKÖRNING ca 4-5 mil) ligga mellan strecken (hellre LITE över mitten än under). Ställ bilen på plant underlag med motorn gående och lådan i P och kolla.
Vissa typer av lådeor har oljekontrollen PÅ lådan, är lite osäker hur man går tillväga då.
ma
209
marwel
540ia -93
Tror att min sitter i lådan för jag har inte hittat något lock med sticka. /Marvin
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Glömde vissa saker, börjar kanske bli senil. När du kollar nivån, kolla även färgen och lukten på oljan. Om den är svart eller svartbrun och luktar bränt så passa på att byta olja OCH filter. Då håller lådan mycket längre. Vid normalkörning skall oljan bytas var 6-8000:e mil. Vid hård körning (husvagn, berg, bana) bör den bytas var 3000:e mil. Tappa ur tråget och ta bort filtret och låt oljan droppa över natt. Montera ihop med nytt filter, ny o-ring och ny packning och fyll på ca 3 liter genom oljestickshålet (var noga med att inte för mycket, varmkör och kolla nivån och eventuellt efterfyll)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är väl en 5HP30-låda i din bil? Då kollar du oljenivån via påhyllningshålet mitt under lådan (det går upp en kavitet i tråget).
Instruktion finns här;

Länk level checking procedure
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Det stämmer son kane skriver, 540i/740i har 5HP-30, och dessa har ej någon sticka.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.